ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Flygbolaget som ingen vill köpa

  • Foto: Emil Langvad/TT

Alitalia har varit till salu i två år. Nu måste italienska regeringen förlänga budtiden på flygbolaget.

Alitalia försattes i rekonstruktion 2017 och sedan dess har italienska staten försökt hitta en ny ägare till flygbolaget, utan att lyckas. Nu tickar klockan allt snabbare, flygbolaget håller på att bränna upp hela det statliga brygglån på 900 miljoner euro, närmare 10 miljarder kronor, som det fick 2017. 

Tidsfristen för att lägga bud på flygbolaget löper ut 30 april, men italiensk media rapporterade på lördagen att regeringen kan tvingas förlänga budtiden. Uppgifterna bekräftades också av Italiens vice premiärminister Luigi Di Maio som säger att det rör på sig.

”Bud från privata spelare är på väg”, skriver han på Facebook.

Di Maio understryker också att staten fortsatt ska ha en betydande roll i det omstrukturerade flygbolaget.

Den populistiska regeringskoalitionen försöker visa att den kan hitta en köpare till Alitalia utan att tvingas genomföra stora nedskärningar, men har haft svårt att förverkliga sin plan eftersom privata investerare inte varit intresserade.

Länge var den hetaste spekulanten ett konsortium av amerikanska Delta Airlines, lågprisbolaget Easyjet och italienska järnvägsbolaget Ferrovie dello Stato. Men i mars meddelade Easyjet att det drar sig undan räddningsaktionen, just med hänvisning till att italienska staten fortsatt skulle ha stort inflytande.

Det har ryktats om att regeringen därför vill gå vidare med fler statliga intressenter som postbolaget Poste Italiane, investmentbolaget Cassa Depositi e Prestitis finansbolag Fintecna och Fincantieri.

Tidigare har det också spekulerats om att bland annat Lufthansa, Air France-KLM och Etihad skulle vara tänkbara budgivare.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies