ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Flygbolagens knep snuvar resenärer på kompensation

  • Foto: Matej Kastelic

Hittills i år har världens flygbolag sparat motsvarande 40 miljoner kronor på att helt enkelt förlänga flygtiderna och därmed minska risken för att behöva betala förseningsavgifter. 

Det visar en statistikgenomgång som flygkompensationsbolaget Airhelp har genomfört. Samma slutsats har den brittiska oberoende konsumentorganisation Which och det brittiska flygdataföretaget OAG kommit fram till: Många flygbolag har förlängt flygtiderna på en rad olika rutter. 

Till exempel kan en så kort flygrutt som London-Berlin ha fått förlängd flygtid med tio minuter. Följden blir att flygbolagen kan bättra på förseningsstatistiken och att det blir lättare att undvika förseningsgränsen på tre timmar. Efter tre timmars försening blir flygbolagen enligt lagen EU261 skyldig att ersätta sina resenärer.

Airhelp har granskat de rutter där flygbolagen har förlängt flygtiderna och kan konstatera att flygbolagen har undvikit förseningskrav på miljontals euro.

”Många flygbolag har redan gjort det svårt för resenärerna att få en skälig ersättning för försenade och inställda flyg. Draget med att förlänga flygtiderna är det senaste tricket i boken”, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson i ett pressmeddelande.

2015 sparade flygbolagen 1,5 miljoner euro, drygt 15 miljoner kronor på att förlänga restiderna. Hittills i år har flygbolagen kunnat undvika förseningskrav till ett potentiellt värde på 4 miljoner euro, motsvarande drygt 40 miljoner kronor.

”Att konsumenterna indirekt drabbas negativt av detta är tråkigt. Vi välkomnar därför en officiell bedömning över hur lång tid som är rimligt för en viss flygning”, säger Andreas Hermansson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies