1515
Annons

Flygande start för Nintendo-spel

Super Mario Run toppade Apples nedladdningslistor i 60 länder och sålde för fyra miljoner dollar redan första dagen.

Samtidigt hörs klagomål från användarna kring pris och tillgänglighet och marknaden ser nu med spänning om Nintendo lyckas hålla intresset för det uppmärksammade mobilspelet vid liv, rapporterar Financial Times.

Under torsdagen förra veckan lanserade Nintendo spelklassikern Super Mario som mobilspel. Enligt statistik från App Annie, som kartlägger applikationsköp på mobiltelefoner, laddades spelet ned 10 miljoner gånger.

"För att vara första dagen är det en fantastisk siffra. För ett mobilt betalspel ser Super Mario Run ut att ha den mest framgångsrika lanseringen någonsin. Det som är intressant i Nintendos fall är hur länge de lyckas upprätthålla det", sade Sameer Singh, industrianalytiker på App Annie, enligt Financial Times.

Spelarna verkar dock vara kluvna i sin syn på spelet. Drygt 12.000 har betygssatt spelet med fem stjärnor medan nästan lika många har satt den lägsta bedömningen - en stjärna.

Bland klagomålen hörs röster om att spelarna enbart kan testa tre banor innan de måste betala runt 10 dollar för att låsa upp spelet, vilket anses vara högre än många andra mobilappar. Användarna har också klagat på att mobilspelet måste vara uppkopplat mot internet, vilket gör det otillgängligt vid flyg och pendling under jord.

 



Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?