Annons

Flygande färjor på väg ut i Stockholmstrafiken

Candelas flygande elbåtar säljer som smör. Nu lanseras den flygande elfärjan med plats för 30 passagerare. 

”Vi är redan på väg att stänga en internationell affär på cirka 40 fartyg”, berättar vd Gustav Hasselskog.

150 flygande elbåtar är redan sålda. Nu för Candela diskussioner med omkring 450 städer och företag om flygande elfärjor. 

”Vi är redan på väg att stänga en internationell affär på cirka 40 fartyg”, berättar vd Gustav Hasselskog.

Candela har haft delegationer från städer som Seattle, San Francisco och New York under hösten som tittat på bolagets nya elfärja P-12. Det är USA tillsammans med Mellanöstern som är i fokus för den internationella expansionen.

Candelas vd Gustav Hasselskog.
Candelas vd Gustav Hasselskog.

”Vi gör sjötransporter elektriska, men de blir också snabbare, bekvämare och framför allt drar våra båtar 80 procent mindre energi än de konventionella. Det gör att sjötransporter kan bli konkurrenskraftiga med landtransporter i städer och på andra rutter. Så vi kan förändra hela transportsystemet”, säger Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.

Candelas bärplansfärja P-12 med plats för upp till 30 passagerare ska tas i bruk av Region Stockholm på prov mellan Ekerö och Stockholm city. Region Stockholm, som ansvarar för huvudstadens kollektivtrafik, har som mål att samtliga trafikslag, inklusive sjötrafiken, ska vara fossilfria år 2030. Liknande mål finns i en rad storstäder världen över.

Med dagens bränslepriser blir kalkylen också alltmer lockande för elbåtarna. En resa med Candelas fritidsbåt C-8 tur och retur Stockholm city - Sandhamn kostar cirka 70 kronor, jämfört med närmare 2.000 kronor för en lika stor fossildriven planande båt.  

För de taxibåtar och färjor som Candela nu lanserar innebär den energisnåla och vattenvänliga tekniken att operatörerna kan köra snabbare, med betydligt fler avgångar, tack vare ökad fart på grund av obefintligt svall, till en lägre kostnad. Region Stockholm räknar med 40 procent minskade driftkostnader jämfört med nuvarande dieselfärjor.

Hur fungerar då en flygande båt? Jo, med hjälp av två bärande vingar nedsänkta i vattnet, så kallad bärplansteknik, formligen flyger Candelas båtar tyst cirka en meter ovanför vattenytan, drivna av två egenutvecklade elmotorer. Det innebär också en stabil färd. Båtarnas sensorer och programvara känner av vågor och vind, och det datoriserade styrsystemet balanserar båten 100 gånger per sekund. Ett liknande system finns i stridsflygplanet Jas 39 Gripen.

Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.
Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.

”Vi är fortfarande ensamma i världen att ha tagit bärplanstekniken till marknaden och serieproducerar båtar. Nu ser vi att det kommer en massa företag som vill satsa på samma sak. Så det är en spännande marknad”, säger Mikael Mahlberg.

Efter att i slutet av förra året ha rest 250 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra EQT Ventures skalar nu Candela upp tillverkningen i en ny, fem gånger större fabrik i Rotebro, samt öppnar, enligt företaget, världens största utvecklingscenter för elektriska fartyg i Frihamnen i Stockholm.

”Vi ska ta in mer pengar i Q1, i en större runda än den senaste. Orsaken är den stora efterfrågan på våra produkter, inte minst i USA, vilket gör att vi måste utöka produktionskapaciteten”, förklarar Gustav Hasselskog.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera