1515

Flyganalytikern: "SAS är inte många veckor från konkurs"

SAS likviditet är inte så god som vd Rickard Gustafson vill ge intrycket av. I själva verket är bolaget nära konkurs, anser Jan Ohlson, oberoende flyganalytiker.

Foto:Johan Nilsson/TT, Johan Nilsson/TT, Johan Nilsson/TT

Beskedet slog ner som en bomb på söndagskvällen: SAS SAS +0,35% Dagens utveckling vill permittera upp till 90 procent av personalen, 10.000 personer. Det kan bli tal om uppsägningar i Sverige, meddelade Rickard Gustafson på en presskonferens.

”Han har med sig facket i detta, vilket ledningen inte hade för ett år sedan. Men vad är fackets alternativ? För ett år sedan fanns andra jobb att söka, det finns inte nu”, säger Jan Ohlson.

Bolaget berättade också att en majoritet av planen kommer att stå kvar på marken medan man fortsätter åka till vissa nyckeldestinationer och står redo att på myndigheternas uppdrag flyga hem personer som är strandsatta.

”Att fortsätta flyga till enstaka platser som London och Frankfurt samt inom Sverige kommer att bli en stor förlustaffär. Tolv eller 20 passagerare på ett plan med kapacitet för 120 personer, det säger sig självt. Även att flyga hem personer kommer att innebära förlust eftersom planet då är tomt ena vägen.”

På söndagens pressträff var Rickard Gustafson tydlig med att SAS har en god likviditet. Men Jan Ohlson frågar sig om den faktiskt är så god.

”SAS är inte många veckor från konkurs. Men jag tror inte att den kommer ske, eftersom i första hand danska staten kommer att sträcka ut en hjälpande hand. Det kan vara i form av minskade eller uppskjutna skatter och avgifter, vilket även kan komma i Norge och Sverige. Men det måste komma snart, SAS har inte råd att vänta många dagar.”

Det finns dock flera nackdelar med sådana åtgärder.

”Problemet är att konkurrenter som Norwegian då vill ta del av samma stöd. Sen kommer resebyråerna, rederierna, bussbolagen, och så vidare, att vilja ha något liknande”, säger Jan Ohlson.

På den raka frågan om SAS tänker ge pengarna tillbaka till personer som bokat en resa med bolaget bad Rickard Gustafson vid presskonferensen om att få återkomma.

”Det är det mest flagranta, och antyder att likviditeten är rätt ansträngd. Man vill inte ta på sig en så stor kostnad som det skulle innebära, det handlar om många hundra miljoner kronor”, säger Jan Ohlson.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?