Flyganalytikern: Norwegians drag ”inte bra för konsumenterna”

Norwegians nya strategi är att bli ett mindre bolag och helt skippa långdistansflygningar.

”Att Norwegian försvinner från den skandinaviska marknaden för långdistans är inte bra för konsumenterna”, säger den oberoende flyganalytikern Jan Ohlsson till TT.

Flyganalytikern Jan Ohlsson.
Flyganalytikern Jan Ohlsson.Foto:Gina Kazlauskiene.

Flygbolaget Norwegian NAS 0% Dagens utveckling kommer nu att fokusera på inrikesresor i Norge, resor i Norden och i Europa. I bolagets nya affärsplan finns inte några flygningar över Atlanten eller andra långdistanslinjer med. Efterfrågan på dessa linjer är alldeles för osäker, bedömer bolaget, precis som många andra i branschen.

”Långdistanstrafiken är det i pandemin som kommer igång sist och om och när affärstrafiken kommer tillbaka är ett stort frågetecken. Vissa spår att det dröjer till 2025. Europatrafiken har alla möjligheter att komma igång tidigare”, säger Jan Ohlsson.

Enligt honom gör Norwegian helt rätt. Draget är nödvändigt för att bolaget ska ha en chans att komma på fötter. Genom att försöka göra sig av med de stora flygplanen av typen Dreamliner kan bolaget få loss kapital.

”Det är ett klokt beslut. Det stärker Norwegians position och ambition att komma tillbaka. Det är alltid bra för ett flygbolag att sitta med en enhetsflotta. Det kostar väldigt mycket att ha olika typer av flygmodeller. Det kräver olika piloter, olika mekaniker och olika reservdelsförråd”, säger Jan Ohlsson.

Att Norwegian fokuserar på Norden och Europa sätter press på priserna på den marknaden. Samtidigt bedömer Jan Ohlsson att det är bättre för SAS om Norwegian blir kvar på marknaden, i stället för att exempelvis Wizzair och Ryanair får större plats med större möjligheter att pressa priserna.

”De bolagen har starkare finanser och större flygplansflottor.”

SAS får dessutom en konkurrent mindre på långdistansflygningar som, med exempelvis Norwegian som facit, är en svårare nöt att knäcka för lågprisbolagen.

När det gäller långdistansflygningar, när de väl kommer igång i större utsträckning, är läget mer osäkert. Enligt Ohlsson lutar dock Norwegians reträtt från långdistansflygningar mot att den typen av resor blir dyrare för konsumenterna framöver.

”Det är en svår fråga. Det kan innebära en viss prisuppgång om inte konkurrensen över exempelvis Atlanten blir så stor. Norwegian flög mest över Atlanten.”

”Långdistanstrafiken är så beroende av affärsresenärerna. Mycket lönsamhet har legat i ”nosen”, i affärsklass. Det var den vinsten som delvis subventionerade trafiken ”där bak”, säger Jan Ohlsson.

Norwegians nya strategi innebär att bolaget kommer att begära dotterbolag i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA i konkurs och 2.000 anställda förlorar sina arbeten.

”Det har varit ett väldigt tungt beslut att ta”, säger Norwegians vd Jacob Schram på en pressträff.

Kunder med bokningar som berörs av ändringarna kommer att bli kontaktade och framtida resor som ställs in kommer att återbetalas, enligt Norwegian.

Förutom den nya affärsplanen presenterade också nya åtgärder för att stärka finanserna. Skuldberget ska reduceras till 20 miljarder norska kronor och dessutom ska bolaget ta in 4-5 miljarder i nytt kapital via nyemissioner till befintliga och nya ägare och andra former av eget kapital.

Med den nya planen och den nya finansieringen hoppas Norwegian på nytt stöd från den norska staten. Men marknaden ger tummen ned och den redan hårt sargade aktien faller drygt 8 procent på Oslobörsen efter beskeden. Det innebär ett tapp på cirka 19 procent sedan årsskiftet.

Bolaget räknar med att ha ett 50-tal flygplan i trafik under 2021 med ambitionen att öka antalet till omkring 70 stycken 2022.


Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?