1515

Flyganalytiker: Måndagens extrastämma "sista utvägen" för Norwegian

Det akut krisdrabbade flygbolaget Norwegian dansar farligt nära randen till konkursens avgrund.

Nu vill bolagets ledning att aktieägarna ska säga ja till en ny räddningsplan som har förhandlats fram.

Foto:Johansen, Erik

Förhandlingarna har pågått i flera dagar. Nu ber vd:n Jacob Schram företagets aktieägare att i en extra bolagsstämma på måndagen säga ja till ledningens räddningsplan, annars hotar konkurs.

”De har kniven mot strupen. Om det röstas nej till ledningens förslag på bolagsstämman finns det inte många alternativ kvar”, säger Espen Andersen vid Handelshögskolan BI i Oslo.

Om räddningsplanen godtas har Schram som mål att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. Med tillgång till krislånen anser Schram att det går att hålla företaget flytande under hela 2020.

Norwegians NAS 0% Dagens utveckling ledning har under den senaste veckan förhandlat med långivarna och de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen för att få tillräckligt stöd för planen.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.

Redan i torsdags skulle långivarna ha tagit ställning till förslaget. Men förhandlingarna drog ut på tiden och Norwegian kom med ett nytt, mer generöst bud.

Det som Jacob Schram kallade för ”det sista erbjudandet” gick ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängdes intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Londons flygplats Gatwick in som pant.

På fredagen uppgav Norwegian att de fått ”robust” stöd från tre av fyra grupper långivare. Men förslaget fick 62 procent stöd från sista gruppen av obligationsinnehavare, vilket inte räcker eftersom två tredjedels majoritet krävs.

Därför fortsatte förhandlingarna även under helgen.

Hela flyg- och resebranschen påverkas hårt av de restriktioner som infördes för att bromsa spridningen av coronaviruset, men Norwegian var redan tidigare i en mycket svår ekonomisk situation.

Både långivarna och aktieägarna måste säga ja, annars ser Andersen bara tre möjligheter: att andra stora aktörer investerar, att det blir ett konkursförfarande eller att norska staten räddar Norwegian – vilket han tror är högst osannolikt.

Inte heller flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tror att staten går in. Nu hänger det på den extra bolagsstämman, säger han.

”Det här är den sista utvägen.”

Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4.700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Vid en konkurs för hela koncernen kan Norge hamna i ett läge där SAS får något som liknar en monopolsituation på den norska marknaden, som när SAS köpte konkurrenten Braathens 2004.

”Jag tror att den nordiska marknaden behöver Norwegian för att hålla SAS i schack och hoppas att de får det”, säger Espen Andersen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?