1515
Annons

Flyganalytiker: Måndagens extrastämma "sista utvägen" för Norwegian

Det akut krisdrabbade flygbolaget Norwegian dansar farligt nära randen till konkursens avgrund.

Nu vill bolagets ledning att aktieägarna ska säga ja till en ny räddningsplan som har förhandlats fram.

Foto:Johansen, Erik

Förhandlingarna har pågått i flera dagar. Nu ber vd:n Jacob Schram företagets aktieägare att i en extra bolagsstämma på måndagen säga ja till ledningens räddningsplan, annars hotar konkurs.

”De har kniven mot strupen. Om det röstas nej till ledningens förslag på bolagsstämman finns det inte många alternativ kvar”, säger Espen Andersen vid Handelshögskolan BI i Oslo.

Om räddningsplanen godtas har Schram som mål att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. Med tillgång till krislånen anser Schram att det går att hålla företaget flytande under hela 2020.

Norwegians ledning har under den senaste veckan förhandlat med långivarna och de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen för att få tillräckligt stöd för planen.

Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian erbjöd först långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.

Redan i torsdags skulle långivarna ha tagit ställning till förslaget. Men förhandlingarna drog ut på tiden och Norwegian kom med ett nytt, mer generöst bud.

Det som Jacob Schram kallade för ”det sista erbjudandet” gick ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängdes intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Londons flygplats Gatwick in som pant.

På fredagen uppgav Norwegian att de fått ”robust” stöd från tre av fyra grupper långivare. Men förslaget fick 62 procent stöd från sista gruppen av obligationsinnehavare, vilket inte räcker eftersom två tredjedels majoritet krävs.

Därför fortsatte förhandlingarna även under helgen.

Hela flyg- och resebranschen påverkas hårt av de restriktioner som infördes för att bromsa spridningen av coronaviruset, men Norwegian var redan tidigare i en mycket svår ekonomisk situation.

Både långivarna och aktieägarna måste säga ja, annars ser Andersen bara tre möjligheter: att andra stora aktörer investerar, att det blir ett konkursförfarande eller att norska staten räddar Norwegian – vilket han tror är högst osannolikt.

Inte heller flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tror att staten går in. Nu hänger det på den extra bolagsstämman, säger han.

”Det här är den sista utvägen.”

Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4.700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Vid en konkurs för hela koncernen kan Norge hamna i ett läge där SAS får något som liknar en monopolsituation på den norska marknaden, som när SAS köpte konkurrenten Braathens 2004.

”Jag tror att den nordiska marknaden behöver Norwegian för att hålla SAS i schack och hoppas att de får det”, säger Espen Andersen.

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Absolent ökade vinsten – men störningar fortfarande kännbara

Absolent, som utvecklar och installerar avancerade luftreningslösningar, hade en nettoomsättning på 351 miljoner kronor (270) under det andra kvartalet 2022, vilket motsvarar en tillväxt på 30 procent (37).

Ebitda uppgick till 73,4 miljoner kronor (50,4), motsvarande en marginal om 20,9 procent (18,7). 

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 20,6 miljoner kronor (34,2).

Koncernens båda affärsområden, Industrial och Commercial Kitchen, har välfyllda orderböcker, enligt vd Axel Berntsson.

”Utmaningarna med att hantera komponentförsörjning och inflation är dock fortfarande kännbara. Våra insatser för att hantera störningarna blir allt effektivare, men det till trots föreligger fortfarande en tidsförskjutning från det att kostnadsökningar från leverantörer uppkommer till motsvarande prisökningar mot kunder kan genomföras, vilket tillfälligt sätter press på bruttomarginalen”, skriver han i delårsrapporten. 

Under andra kvartalet sjönk bruttomarginalen i Commercial Kitchen med 4 procentenheter. 

”Orderingången inom affärsområdet är dock fortsatt på en bra nivå och vi förväntar oss att se en gradvis återhämtning av bruttomarginalen under hösten”, enligt vd.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera