1515
Annons

Flydde från Irak – nu omsätter han 100 Mkr med Sveriges enda risfabrik

ESKILSTUNA. Sveriges enda risfabrik finns i Eskilstuna. Bakom den står Haider Al-Kaizhwan, som startade sitt livsmedelsbolag som 16-åring.

”Jag har en väldigt aggressiv expansionsplan. År 2025 ska vi omsätta 500 miljoner kronor”, säger han.

Som barn följde Haider Al-Kaizhwan ofta med sin pappa till jobbet i Årsta partihallar. När han var 16 år hoppade han av gymnasiet för att satsa på livsmedelsbranschen.
Som barn följde Haider Al-Kaizhwan ofta med sin pappa till jobbet i Årsta partihallar. När han var 16 år hoppade han av gymnasiet för att satsa på livsmedelsbranschen.Foto:Ida Thunberg

Han kom till Sverige som femåring, på flykt från Kuwaitkriget och hemlandet Irak, tillsammans med sin familj. Pappan började direkt attsälja grönsaker vid torghandeln i Skärholmen och etablerade sig så småningom vid Årsta Partihallar i Stockholm.

”Jag växte upp där. Jag var mycket hos pappa på jobbet och hjälpte till. Det var där jag fick mitt intresse för att göra affärer”, säger Haider Al-Kaizhwan.

”Jag importerade min första egna container med fryst fisk när jag gick i nian.”

Haider Al-Kaizhwan berättar att han växte upp i Stockholmsförorten Fittja.

”Jag hade lätt kunnat hamna snett, det var mycket kriminalitet runt mig och många som hamnade snett. Men jobbet höll mig ifrån allt sådant. Det blev en väldigt bra väg jag valde.”

Han hade planer på att bli advokat men intresset för livsmedelsbranschen tog över, och i tvåan hoppade han av gymnasiet. Då hade hans pappa lärt honom att det mesta i samhället kan stanna, men aldrig matförsäljningen.

”Det har blivit tydligt nu under coronapandemin. Du kan dra ner på mycket men fortsätter alltid att äta.”

Sedan 2008 har Haider Al-Kaizhwan drivit bolaget Hot Chilly.

”En tydlig vision för mig har hela tiden varit att importera mat från Mellanöstern och försvenska den. Det ska vara tydligt på förpackningen vad den innehåller och även vad man använder den till.”

Foto:Ida Thunberg

2016 köpte han även risfabriken i Eskilstuna.

”Det var utmanande att gå från grossistledet till produktion. Jag har lärt mig väldigt mycket under de här fyra åren.”

Det går till så att råris – ris med skalet kvar – importeras från Pakistan, Indien, Kambodja, Thailand och Vietnam.

”När man importerar riset med skalet på behöver man inte betala så hög tull.”

I fabriken tas skalet bort och det görs en kvalitetssäkring genom en scanningsmaskin som kontrollerar varje riskorn.

”Om ett korn har en annan färg än vad det ska ha så blåses det bort med luft”, säger Haider Al-Kaizhwan.

Därefter paketeras riset.

”Det är en nästan helt automatiserad process, och än så länge använder vi bara tio procent av maskinens kapacitet. Planen är att växa snabbt härinne.”

För några år sedan larmades det om förhöjda värden av arsenik i ris och risprodukter, men Haider Al-Kaizhwan, liksom många forskare, tonar ner riskerna. 

”Ris är en växt som lätt absorberar arsenik från omgivningen, så finns det arsenik i marken så hamnar det i riset. Vi köper bara ris av leverantörer som analyserar mängden arsenik, så att vi därmed vet att det inte finns något i riset eller att halten är väldigt låg.”

I grossistverksamheten är det basvaror som är storsäljare. I det stora sortimentet finns alltifrån bulgur, bönor, linser och hummus till tomatpuré och dadlar. Produkterna säljs dels under det egna varumärket Alkaizhwan och som så kallad ”private label”, där Hot Chilly och Eskilstuna risfabrik finns hos bland andra Ica, Coop och Axfood.

”Under åren har jag rest väldigt mycket och byggt upp ett stort kontaktnät bland leverantörer i Mellanöstern, Asien och även andra delar av världen.”

Att Sveriges befolkning har vuxit under åren, och att många nya invånare i landet har rötterna i Mellanöstern, har lett till att förfrågan på Haider Al-Kaizwhans varor bara har ökat.

”Det finns en miljon konsumenter med etnisk bakgrund. Varje år konsumeras det 60 miljoner kilo ris till ett värde av 1,6 miljarder kronor i Sverige. Så marknaden är stor.”

Hot Chilly och Risfabriken marknadsför sig bland annat med hjälp av kända influencers som lagar mat med deras produkter.

”Vi vill vara med och starta en ny mattrend i Sverige”.

I dag omsätter Hot Chilly runt 100 miljoner kronor. År 2025 ska omsättningen vara 500 miljoner kronor.

”Vi ska nå dit bland annat genom att ta in externt kapital. Jag känner mig redo för det steget nu.”

”Jag ser inte direkt några hinder för att vi ska lyckas. Vi sitter med rätt inköpskanaler och kan erbjuda rätt pris. Vi har tillräckligt för att nå målet”, säger Haider Al-Kaizwhan.

 

Toppchefen lämnade hetluften – tog över urgamla familjegodset

SJÖBO/BLENTARP.
Med ett av Skånes större gods som bas driver Fredrik Janson inte bara lant- och skogsbruk utan även en stentäkt, en fastighetsrörelse och investerar i tillväxtbolag. 

”För ett sekel sedan var gården bara en del av ägarens alla verksamheter och jag tror att vi är på väg tillbaka till det igen.”

Fredrik Jansson har tagit över familjegodset i Skåne.
Fredrik Jansson har tagit över familjegodset i Skåne.Foto:Lars Jansson

Om nu någon fortfarande lever i villfarelsen att Skåne är ett platt landskap lär den snabbt tänka om när den ser Romelåsen. Det är den sydligaste delen av en förkastningsspricka i den skandinaviska urbergsskölden som löper diagonalt över hela Skåne. Här, på 135 meters höjd över havet och med milsvid utsikt, finns Ågerups säteri. Om vyerna är spektakulära är konkurrensen om uppmärksamheten ändå stor med den ståtliga herrgården, byggd i klassisk renässansstil. 

Godset förvärvades 1788 av Carl Gustaf Piper, tidig medlem av Skånes största och mest kända adels- och godsägarfamilj. Fredrik Jansons mamma är född Piper och den som ärvde godset med sina 930 hektar skogs- och åkermark. 

”Med mig har Ågerups funnits i vår släkt i tio generationer så det är klart att det var speciellt att ta över godset efter mina föräldrar. Även om det var långt ifrån självklart.”

Fredrik Janson hade 20 års internationell karriär i industrin bakom sig när han flyttade hit med sin familj för 15 år sedan. Bland annat hade han haft en rad tunga poster på Electrolux i Asien. 

”Även om jag inte hade så mycket erfarenhet från lantbruk bestämde jag för att se det som en utmaning och som vilken verksamhet som helst där det handlar om att vända på varje sten. Men jag såg det också som bas för att leta upp nya affärsmöjligheter här i regionen.”

En tidig åtgärd var att slå ihop den löpande driften av lantbruket med två granngods, bland annat Elsagården som ägs av hans bror Peder Janson. I det gemensamägda bolaget finns en vd och ett tiotal anställda som ansvarar för allt från skördar och maskinpark till torkning och handel med spannmål. 

Foto:Lars Jansson

”Tillsammans har vi drygt 1.400 hektar åkermark och genom det här upplägget får vi bättre riskspridning och tydliga stordriftsfördelar. Jag menar att det är det moderna sättet att bedriva lantbruk och en nödvändighet för att nå lönsamhet. Nyckeln är att ha samarbetspartner som kan se till det som är bäst för helheten.”

Grödorna på de gemensamma åkermarkerna är typiska för en skånegård som vete, raps och sockerbetor. Årets skörd har lidit av ett nyckfullt väder med framför allt sommarens torka och blir 20 procent lägre än ett normalår. 

Att vädret varierar är en del av livet som lantbrukare, förklarar Fredrik Janson, som istället är mer bekymrad över de långsiktiga möjligheterna att bedriva lant- och skogsbruk i Sverige. 

”Jag menar att vår industri är under attack, inte minst från EU. Trots att vi i Sverige har kommit långt inom hållbarhetsområdet kommer taxonomin (nytt gemensamt klassificeringssystem för miljömässigt hållbara investeringar, Di.s anm) att försvåra för oss samtidigt som även jordbruksstöden görs om till det sämre.”

Ågerups skogsmarker följer en skogsbruksplan och sköts av Södra. I skogarna bedrivs även en jaktverksamhet som lagts ut på ett fristående bolag. På egendomarna finns ett dussintal bostäder som hyrs ut. Ytterligare en intäktskälla är en gammal stentäkt, där driften lagts ut på Swerock som säljer grus och bergkross till anläggningsbranschen. 

”Det mesta sköter alltså sig självt och det är också tanken eftersom jag då kan frigöra min tid till annat”, förklarar Fredrik Janson som även är ordförande i driftsbolagen för två andra stora gods i Skåne. 

Foto:Lars Jansson

Tillsammans med sin fru Piyawan Janson har han köpt fastigheter i skånska städer som förädlas och förvaltas. Dessutom investerar han i vindkraft och i skånska tillväxtbolag. Ett exempel är snabbväxaren Fogarolli som är en franchisekedja för mobila kaffevagnar. 

”Den här bredden är oerhört stimulerande och passar min bakgrund. För hundra år sedan var själva gården bara ett bland många andra företag som en godsägare drev. Det är så jag gärna vill se min roll i dag och jag tror att det håller på att bli framtidens melodi för många andra lantbruk, iallafall ägare av stora egendomar”, säger Fredrik Janson och berättar om vilka möjligheter han ser för att utveckla Ågerups säteri. Bland annat har han långt gående planer på att etablera en solcellspark på den kuperade marken. 

Däremot har han bestämt sig för att inte dela upp Ågerups vid nästa arvsskifte eftersom det, enligt honom, skulle försämra förutsättningarna för gårdens överlevnad. Han har därför redan bestämt att en av hans två tonårssöner kommer att ärva gården. 

”Det blir den som visar störst intresse. Vi hoppas dock att de gör egen karriär innan det är dags att ta över. Utmaningen är att bygga upp en portfölj med andra tillgångar till den andra sonen. Att lyckas med det är en stor drivkraft i allt vi gör!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera