1515

Flugan som blev en miljardmarknad – ”tar över totalt”

Software-as-a-service, mjukvara som en tjänst, betraktades initialt som en fluga men har i dag blivit en marknad värd nära 160 miljarder dollar.

Henrik Berglund, docent i teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.
Henrik Berglund, docent i teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.Foto:Pia Aleborg

Det sägs att inga träd växer till himlen, men amerikanska Salesforce som efter 22 år är världens största Software-as-a-service (Saas)-bolag visar inga tecken på avmattning. Idén, som föddes i en lägenhet i San Francisco, om att bygga en plattform som gav företagen som prenumererar på tjänsten en bild över sina kunders livscykel tar fortfarande lika mycket marknadsandelar som bolagets nio främsta konkurrenter tillsammans. 

”USA ligger långt före, där har Saas-bolagen haft en helt fantastisk utveckling. Trots att bolag som Salesforce, Microsoft och Zoom blivit så extremt stora växer de fortfarande. Då förstår man hur stor den här marknaden är”, säger Johan Crona, som blivit något av en svensk Saas-guru. Med studier i computer science i bagaget kom han i kontakt med affärsmodellen genom jobbet på Almi Invest.

”De två första investeringarna jag gjorde var i Saas-bolag. Inte för att de kallade sig det då, men det var molntjänster med abonnemang. Då började jag se att bolagen kunde ha nytta av varandra och drog igång ett nätverk.”

Förutom nätverket, som i dag har mellan 700 och 800 medlemmar, har Johan Crona även dragit igång ett venture cap-bolag, Cloud Capital, med investeringar i Saas-bolag och Saas-podden där han intervjuar vassa experter på området. 

Johan Crona
Johan CronaFoto:Joey Abrait

Framväxten av Saas är tätt förknippad med utbredningen av internet men framför allt med användningen av molntjänster. 

”I början såg nog många det bara som en fluga, men innovationer som visar sig vara mycket mer effektiva tenderar att ta över totalt. Även om de kanske inte är överlägsna från dag ett. Så är det med Saas, nästan allt som går att flytta till molnet rör sig dit nu”, säger Henrik Berglund, docent i teknikens ekonomi och organisation på Chalmers. 

Saas-marknaden, som i dag är värd cirka 160 miljarder dollar, väntas växa till över 300 miljarder 2026, enligt det amerikanska marknadsundersökningsföretaget Valuates Reports. 

”Det finns så många fördelar, både vad gäller kostnader och utveckling. Du har bara en version att hålla koll på istället för att underhålla en historik av versioner och du kan pusha ut nya versioner hela tiden och direkt se hur de tas emot.”

Med en centraliserad mjukvara och en prenumerationsmodell kan också priserna för kunden pressas.

”På köpsidan har it gått från att vara ett capex till ett opex. Tidigare var ett CRM-system en investering på flera miljoner, idag kan du köpa samma sak för mellan 10.000 och 20.000 kronor i månaden”, säger Johan Crona. 

Men att bygga ett Saas-bolag är en framtung historia, först ska mjukvaran utvecklas, sedan ska kunderna jagas in och när intäkterna äntligen kommer är de låga och utsmetade över en lång period.  

”Det tar mellan 12 och 18 månader innan en specifik kund är lönsam, så det gäller att försöka behålla dem. Kan man hålla en churn under 10 procent, ja då vet man att man har en bra lönsamhet i affären. Har man en högre churn så kommer det helt att avgöra din möjlighet att växa, det blir svårt att kompensera med nyförsäljning”, säger Johan Crona. 

Han gör en grov indelning av Saas-bolagen i tre grupper; online-försäljning med hög grad av självbetjäning, bolag med system som med hjälp av manuella insatser anpassas efter kunden som exempelvis Salesforce eller en partnerdriven modell som svenska Fortnox har.  

Henrik Berglund pekar också på hur en konsumentdriven införsäljning kan påverka utformningen av tjänsten positivt. 

”Ta Dropbox som exempel. Sättet som Dropbox tar sig in i organisationen är att den säljs direkt till konsument och att många användare tycker att tjänsten är överlägsen. Det tvingar bolagen att använda den och gör den betydligt mer lättanvänd än om en it-avdelning hade varit kunden.”

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?