Flopparna hedras i eget museum

Flopparna ska få sitt eget museum. Twitterdosan, cash-kortet och Harley Davidson-parfymen – det är några av produkterna som ska ge misslyckandet ett ansikte på Museum of Failure i Helsingborg.

Bild:colourbox

"Företagen är innovativa, men de lär sig inte av sina misstag. Och de håller dem hemliga", säger Samuel West, psykolog och innovationsforskare, just nu besatt av misslyckade innovationer.

Den 7 juni slår han upp portarna till sitt museum, som till att börja med håller öppet juni månad ut. Sedan hoppas han att utställningen ska kunna skickas iväg på turné genom Sverige.

I botten finns ett brinnande intresse för innovation och kreativitet. Nyckeln är att medarbetarna inte ska straffas för misslyckanden. Man kan inte skydda sig mot misstag.

"Nej, gör man det så är man inte innovativ", säger Samuel West.

De mest innovativa företagen, till exempel giganter som Amazon, Google och Apple, har en lång rad misslyckanden bakom sig, konstaterar han.

De har misslyckats så vansinnigt mycket och det har kostat dem miljarder. Att vara innovativ innebär att du tar en medveten risk, det kan gå åt helvete.Lär av misstag

Genom att lyfta fram flopparna, kan vi lära av dem, anser han. Här är några exempel:

Twitter Peak – en liten skrivdosa som var till för att twittra på, lanserad 2008. Problemet var att displayen var för liten för att kunna läsa en hel tweet i, den rymde bara 22 tecken åt gången. Dessutom kunde folk twittra från sina smarta telefoner och behövde inte en extra pryl bara för Twitter.

Cashkortet – lanserades av svenska banker i slutet av 90-talet för att kunderna skulle slippa använda mynt. Det blev fiasko, för kortet var krångligare att använda än kontanter. Det skapade inte en fördel för någon, varken kunder eller butiker.

Baka ihop smålån och krediter? Jämför privatlåneräntor här (extern tjänst)

Harley Davidson-parfymen – lanserades 1996 av mc-tillverkaren med samma namn. Ett feltänk kring varumärket, enligt Samuel West. De som är intresserade av mc-modellen är inte samma personer som brinner för väldoftande parfym.

Kvinnopennan – speciellt utformad för den kvinnliga handen, lanserad av Blic med rosa design. Men kvinnor är inte intresserade av att betala extra för en kvinnopenna, så pennan blev ett fiasko.

"Vissa misslyckas eftersom produkterna aldrig borde ha existerat, det var fel från start. Och vissa misslyckas när produkterna ska designas, andra i marknadsföringen. Du kan misslyckas var som helst under processen", säger Samuel West.

Företag ska inte vara rädda för att misslyckas, men de bör göra det på ett smartare sätt, anser han.

Det är bättre att göra många billiga misstag tidigt i processen än att göra det i storformat. Då kostar det miljarder.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ZiccumAnnons

Så eliminerar de kylkedjan för vaccin

Vaccin har debatterats frekvent i snart ett år med anledning av coronapandemin. Även vaccinens kylkedja har diskuterats flitigt. Här har svenska Ziccum en lösning. Med sin patenterade teknologi kan bolaget eliminera behovet av den komplicerade och kostsamma kylkedjan. 

I princip alla vaccin måste förvaras kallt, i exakt rätt temperatur, från det att de lämnar tillverkaren och under hela transporten till den som ska vaccineras. Detta kallas för kylkedjan och om kedjan bryts, riskerar vaccinet att förstöras. Särskilt svårt blir det att inte bryta kedjan när vaccin ska transporteras över jordklotet till otillgängliga platser i utvecklingsländer, där det exempelvis kan finnas brister med elektricitet. Att bibehålla kylkedjan är, förutom att vara logistiskt komplicerat, också mycket kostsamt. Nu har det Lundabaserade bolaget Ziccum utvecklat en teknologi som löser problemet. 

- Med vår patenterade teknologi LaminarPace kan vi skonsamt torka vaccin i rumstemperatur till pulverform. Detta betyder att det går att både lagra och transportera vaccin utanför kylkedjan, säger Göran Conradson, vd på Ziccum, och tillägger:

- Vaccin klassas egentligen som ett billigt läkemedel, men transportkostnaden är enorm. Här kan vi göra en stor skillnad. 

Läs mer om Ziccums mål och lösning.

Alla substanser intakta efter torkning

Göran Conradson liknar Ziccums torkprocess vid att duscha. När du duschar blir badrummet fuktigt och spegeln immig. När du sedan öppnar dörren till det torra intilliggande rummet, uppstår en utjämning mellan fuktig och torr luft. Badrumsspegeln kommer att vara exakt lika ren eller smutsig som innan du duschade, eftersom det bara är vattenmolekylerna som avdunstat. 

- Med vår teknologi har vi industrialiserat denna process. Vi avdunstar vätskan i läkemedlet och samlar upp allt annat i ett filter – alla substanser är med andra ord intakta, säger han. 

Siktet inställt på massvaccination i utvecklingsländer

Ziccum, som grundades 2017 och är listade på Nasdaq First North Growth Market, har sedan starten siktat in sig på vaccin. 

- Jag ser inga begränsningar med vår teknologi och tror att vi kan torka de flesta vacciner, då det är en generell process. Om vi inleder samarbete med en vaccinutvecklare skulle vi också kunna torka covid-19-vaccin. Men vårt primära fokus är massvaccinationer i utvecklingsländer. Kylkedjan har för stora brister och det finns miljontals barn som saknar livsviktig vaccination. 

Vill bygga unik vaccinanläggning i Sverige

Under 2021 ska Ziccum undersöka möjligheten att bygga en så kallad fill and finish-anläggning för temperaturstabila vaccin i Sverige – som i så fall blir världens första.

- Vi är ett utvecklingsbolag och ser det som ett naturligt steg framåt. Det är också en viktig del i Sveriges beredskap att ha en egen vaccinanläggning, avslutar Göran Conradson. 

Om Ziccum

Ziccum utvecklar nya temperaturstabila versioner av världens mest behövda och livsavgörande vacciner. Med bolagets patenterade teknologi LaminarPace möjliggörs produktion av nya, skonsamt torkade formuleringar som kan transporteras enkelt och kostnadseffektivt, utan krav på en komplicerad och dyr kylkedja hela vägen från fabrik till sista barnet längst bort från moderna logistiknoder. Läs mer om Ziccum.

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?