ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Flopparna hedras i eget museum

Flopparna ska få sitt eget museum. Twitterdosan, cash-kortet och Harley Davidson-parfymen – det är några av produkterna som ska ge misslyckandet ett ansikte på Museum of Failure i Helsingborg.

"Företagen är innovativa, men de lär sig inte av sina misstag. Och de håller dem hemliga", säger Samuel West, psykolog och innovationsforskare, just nu besatt av misslyckade innovationer.

Den 7 juni slår han upp portarna till sitt museum, som till att börja med håller öppet juni månad ut. Sedan hoppas han att utställningen ska kunna skickas iväg på turné genom Sverige.

I botten finns ett brinnande intresse för innovation och kreativitet. Nyckeln är att medarbetarna inte ska straffas för misslyckanden. Man kan inte skydda sig mot misstag.

"Nej, gör man det så är man inte innovativ", säger Samuel West.

De mest innovativa företagen, till exempel giganter som Amazon, Google och Apple, har en lång rad misslyckanden bakom sig, konstaterar han.

De har misslyckats så vansinnigt mycket och det har kostat dem miljarder. Att vara innovativ innebär att du tar en medveten risk, det kan gå åt helvete.Lär av misstag

Genom att lyfta fram flopparna, kan vi lära av dem, anser han. Här är några exempel:

Twitter Peak – en liten skrivdosa som var till för att twittra på, lanserad 2008. Problemet var att displayen var för liten för att kunna läsa en hel tweet i, den rymde bara 22 tecken åt gången. Dessutom kunde folk twittra från sina smarta telefoner och behövde inte en extra pryl bara för Twitter.

Cashkortet – lanserades av svenska banker i slutet av 90-talet för att kunderna skulle slippa använda mynt. Det blev fiasko, för kortet var krångligare att använda än kontanter. Det skapade inte en fördel för någon, varken kunder eller butiker.

Baka ihop smålån och krediter? Jämför privatlåneräntor här (extern tjänst)

Harley Davidson-parfymen – lanserades 1996 av mc-tillverkaren med samma namn. Ett feltänk kring varumärket, enligt Samuel West. De som är intresserade av mc-modellen är inte samma personer som brinner för väldoftande parfym.

Kvinnopennan – speciellt utformad för den kvinnliga handen, lanserad av Blic med rosa design. Men kvinnor är inte intresserade av att betala extra för en kvinnopenna, så pennan blev ett fiasko.

"Vissa misslyckas eftersom produkterna aldrig borde ha existerat, det var fel från start. Och vissa misslyckas när produkterna ska designas, andra i marknadsföringen. Du kan misslyckas var som helst under processen", säger Samuel West.

Företag ska inte vara rädda för att misslyckas, men de bör göra det på ett smartare sätt, anser han.

Det är bättre att göra många billiga misstag tidigt i processen än att göra det i storformat. Då kostar det miljarder.

Tyck till