1515
Annons

Flexqube får ytterligare tåg-order från tåg-Siemens

Den First North-listade industrivagnsleverantören Flexqube meddelar att Siemens Mobility beställer ytterligare materialhanteringsvagnar från bolaget för 3,6 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Siemens Mobility designar och tillverkar rälsfordon, lok, komponenter och system till mer än 30 transportföretag och städer i Nordamerika.

Tillverkningsenheter finns i Sacramento i Kalifornien, Pittsburgh i Pennsylvania, Louisville samt Marion i Kentucky.

Vagnarna från Flexqube kommer att levereras under det andra kvartalet 2021. Siemens Mobility har varit kund till Flexqube sedan 2017 och har kontinuerligt utökat sin vagnsflotta sedan dess.

Flexqube omsatte 82,2 miljoner kronor 2020, en valutarensad ökning med 17 procent från 2019, och gjorde en rörelseförlust på 20 Mkr (-21,7).

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Boozts vd: Vi kommer växa snabbare än våra konkurrenter

E-handelsbolaget Boozt rusar tvåsiffrigt efter sin rapport som var i linje med de preliminära siffrorna i vinstvarningen i juni. Bolaget står fast vid den prognos som då lades fram.

”Vi hade ett väldigt bra kvartal i en utmanande miljö”, säger Hermann Haraldsson, vd på Boozt till Di.

Hermann Haraldsson, vd på Boozt.
Hermann Haraldsson, vd på Boozt.Foto:Jessica Gow/TT, pressbild

När Boozt presenterade sina preliminära kvartalssiffror i juni rasade aktien över 18 procent, det största raset som noterats för aktien någonsin, och sedan dess har aktien mer eller mindre gått kräftgång. Den slutgiltiga rapporten för det andra kvartalet fick dock rejäl fart på investerarna.

Bolaget bekräftar att man står fast vid den prognos som lades fram i juni, att nettoomsättningstillväxten beräknas landa i intervallet 10-15 procent i år, vilket när den presenterades innebar en nedrevidering från den tidigare prognosen på 20-25 procent.

Den sänkta prognosen hänvisades framför allt till minskad köpkraft hos konsumenterna i spåren av den stigande inflationen.

”Inget har förändrats sedan i juni. Vår prognos baserades vad vi såg på intäktssidan under det andra kvartalet som en följd av inflationen och ett minskat konsumentförtroende”, säger Hermann Haraldsson.

Samtidigt, poängterar han, är Boozt tillväxtprognos fortsatt betydligt högre än konkurrenternas och han är övertygad om att bolaget kommer att lyckas växa snabbare än den nordiska onlinemarknaden.

”Visst, det är förväntningar, men levererar vi i mitten av vår prognos kommer vi att ha växt mycket mer än våra konkurrenter”, säger Hermann Haraldsson.

Vd:n är nöjd med utfallet på intäkts- och resultatsidan under det andra kvartalet med tanke på den utmanande miljön. Nettoomsättningen växte med 5,2 procent under perioden till 1,6 miljarder kronor. Det justerade rörelseresultatet, mätt som ebit, landade på 80,9 miljoner kronor, ned från 100,1 Mkr under jämförelsekvartalet. Det var något högre än spannet som kommunicerades i vinstvarningen och låg också över förväntningarna på 74 Mkr, enligt Infronts sammanställning av tre analytikers estimat. Den justerade rörelsemarginalen landade därmed på 5,2 procent, ned från 6,8 procent ett år tidigare.

”Vi både tar marknadsandelar och har, vad jag kan se, den högsta lönsamheten av våra konkurrenter”, säger Hermann Haraldsson.

Han hänvisar bland annat till att Boozt, enligt honom, har ett genomsnittligt ordervärde som ligger 60 procent högre än konkurrenterna.

”Vi har fortfarande råd att lägga pengar på marknadsföring och kan erbjuda fri frakt och fria returer”, säger Hermann Haraldsson.

För att möta utmaningarna har Boozt bland annat sagt upp 5 procent av personalstyrkan vilket beräknas ge en årlig kostnadsminskning om 36 miljoner kronor. Uppsägningarna genomfördes i slutet av det andra kvartalet och det finns inga planer i nuläget på ytterligare uppsägningar.

Boozt, som inriktar sig på produkter i mellan till höga prisklasser, har heller inga planer på att göra förändringar i sin strategi för att möta konsumenternas tunnare plånböcker.

”Vi står fast vid vår strategi för att vi tror att det är mer affärsmässigt lönsamt och bättre ur ett hållbarhetsperspektiv”, säger Hermann Haraldsson.

Under våren har en inbromsning märkts på många håll i e-handeln jämfört med den starka tillväxten tidigare under pandemin sedan restriktioner lyfts och fler återvänt till fysiska butiker. Hermann Haraldsson är dock inte orolig att e-handeln ska tappa konkurrenskraft, han tycker inte att han ser några tecken på det.

”Jämfört med 2019 har vi växt mer än 70 procent och vi växer fortfarande, troligtvis mer än många fysiska butiker. Vi växer bara inte lika mycket som vi tidigare trodde att vi skulle göra”, säger Hermann Haraldsson.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera