Flest klagomål på bilköp och hantverkare

Nästan 119.000 klagomål lämnades in till Konsumentverket under 2017. Statistiken visar att många som klagade var missnöjda med bilköp eller med hantverkare.

Sammanlagt 9,2 procent av klagomålen handlade om köp av begagnade bilar och 8,4 procent om hantverkstjänster, som var de två största kategorierna i Konsumentverket sammanställning över svenskarnas klagomål under förra året.

"Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga", säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening i ett pressmeddelande från Konsumentverket.

Ofta handlar klagomålen mot hantverkare om att priset blev högre än förväntat, att arbetet drog ut på tiden eller att kunden inte blev nöjd med slutresultatet, enligt Konsumentverket.

"Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet", säger Sturesson.

De efterföljande kategorierna presenterade efter storleksordning var köp av möbler, husgeråd och inredning (5,3 procent), köp av datorer, telefoner och spelkonsoler (4,9 procent) och mobiltelefonitjänster (3,4 procent).

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?