1515
Annons

Flera europeiska flygbolag slutar flyga till Iran

Flera europeiska flygbolag har börjat sluta flyga till Iran på dålig lönsamhet som uppstått efter att USA återinfört sina sanktioner mot landet. Det rapporterar Sveriges Radio.

Efter att tidigare KLM och British Airways meddelat att man ställer in sina flyg till Iran på grund av dålig lönsamhet, har nu även Air France valt att göra det av samma anledning. Flygbolaget trappar ned antalet avgångar från tre till en i veckan med start i mitten av september. Resorna går till huvudstaden Teheran.

USA har tidigare varnat europeiska företag för att själva riskera sanktioner om de fortsätter engagera sig med Iran. Som följd har franska oljejätten Total tidigare i veckan meddelat att man drar sig ur landet.

USA:s sanktioner mot Iran kommer efter att man valt att dra sig ur kärnenergiavtalet, vilket EU fortfarande står bakom.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

SAS säkrar 7 miljarder kronor i lån via riskkapitalbolag

SAS har säkrat 700 miljoner dollar, motsvarande drygt 7 miljarder kronor, i ett nytt avtal med riskkapitalbolaget Apollo Global Management.

Avtalet är strukturerat som ett lån med flera utbetalningstillfällen och ska enligt ett pressmeddelande hjälpa SAS att ”uppfylla sina affärsförpliktelser under chapter 11-processen”.

Foto:Johan Nilsson/TT

I början av juli ansökte SAS om konkursskydd genom vad som kallas en chapter 11-process i USA. Då hette det att bolaget var i ”långt gångna diskussioner med ett flertal potentiella långivare”.

Under natten till söndag står det klart att riskkapitalbolaget Apollo Global Management, via sina fonder, blir långivare för summan på drygt 7 miljarder kronor genom en så kallad ”DIP-finansiering” vilket enligt pressmeddelandet är en form bryggfinansiering för verksamheter som genomgår just en rekonstruktion under konkursskydd.

”Med denna finansiering kommer vi att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta att bedriva den löpande verksamheten under vår frivilliga rekonstruktionsprocess i USA. Apollo Global Management har lång erfarenhet av att bidra till att bygga starkare och mer konkurrenskraftiga verksamheter samt har omfattande erfarenhet av flygbranschen. Med deras betydande finansieringsåtagande kan vi nu fokusera helt på att accelerera genomförandet av SAS Forward-planen och att fortsätta vårt mer än 75 år långa arv av att vara Skandinaviens ledande flygbolag”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande för SAS i pressmeddelandet.

SAS-skriver också i pressmeddelandet att de bedömer vilkoren för finansieringen som marknadsmässiga samt att man förväntar sig att ”domstolen godkänner bolagets finansiering i mitten av september 2022”.

Finansieringen genom Apollo Global Management är ett välkommet besked för flygbolaget vars aktiekurs bland annat rasat med nästan 50 procent i år.

”SAS är ett av Europas ledande flygbolag och vi är glada över att stödja verksamheten under tiden. Apollo har gedigen erfarenhet av den kommersiella flygbranschen och vi stödjer helt den omfattande SAS Forward-planen och målet att rekapitalisera bolaget när det slutför Chapter 11-processen”, säger Antoine Munfakh på Apollo Global Management i ett pressmeddelande.

Apollo Global Management är bland annat delägare i det mexikanska flygbolaget Aeromexico efter att bolaget tvingats genomgå ett så kallat Chapter 11-förfarande.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera