Annons

Fler ger tomten tummen ned – här är julklapparna som säljs vidare direkt

Andelen oönskade presenter är högre i år. Kläder, leksaker och inredningsdetaljer är så opopulära att de ibland säljs vidare direkt.

”Glädjande att allt fler väljer att sälja vidare sina oönskade julklappar”, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Foto:Kallestad, Gorm

I år har det redan sålts 24 procent fler oönskade presenter på Tradera jämfört med samma period ifjol. Längst upp bland kategorierna som ingen vill ha i julklapp återfinns kläder och skor, väskor samt leksaker. Även smycken, hushållsartiklar och inredningsdetaljer var svenskarna i högre grad angelägna om att bli av med omedelbart.

”Dagarna efter julafton är det lätt att lockas av mellandagsrean för att fynda nya kläder och teknikprodukter. Men andrahandsmarknaden är ett utmärkt tillfälle att både vara snäll mot både planet och plånbok och bidra till hållbar konsumtion. Dessutom är mycket av det som säljs vidare efter jul fortfarande i nyskick”, säger Sofia Hagelin på Tradera.

Tradera uppger även att stormköket, som utsågs till årets julklapp av HUI, lyste med sin frånvaro på topplistorna. 

Inför årets jul handel hade Tradera genomfört en Novusundersökning om konsumtionsvanorna i landet. Där framkom det att nästan hälften av alla svenskar, 47 procent, brukar få julklappar de egentligen inte behöver.

”Det är märkligt att vi fortsätter att köpa på oss alla dessa nyproducerade julklappar när vi uppenbarligen redan har mer än vi behöver. Samtidigt är det glädjande att allt fler väljer att sälja vidare sina oönskade julklappar. Jag tror att många börjar inse nykonsumtionens klimatpåverkan. Ökningen vi ser är ett bra steg mot en helt nödvändig omställning till cirkulär konsumtion”, säger Sofia Hagelin.

Främst är det de yngre som får presenter de inte önskar sig. Hela 65 procent i ålderspannet 18 till 29 uppger att de får julklappar de inte behöver. 

 

Innehåll från &franklyAnnons

Här är verktyget som skapar engagemang på arbetsplatsen

Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.
Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.Foto:Foto (t.v) Johanna Fond.

Genom att regelbundet mäta, analysera och agera på aktuell feedback från medarbetare kan en organisation styras mot högt medarbetarengagemang och därmed bättre resultat.

Det gjorde företaget PayEx – och nu belönas man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild”.

– Det känns fantastiskt, säger Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.

Företag som har engagerade medarbetare är mer produktiva, mer lönsamma och presterar med bättre kvalitet, enligt olika studier. Engagerade medarbetare bidrar också till nöjdare kunder och en lägre sjukfrånvaro.

HR-tech företaget Simployer tillhandahåller pulsmätningsverktyget &frankly som är ett digitalt verktyg för att mäta engagemang och andra känslor och uppfattningar bland medarbetarna på en arbetsplats. 

Med de insikter som skapas kan ledningen snabbt få veta om något inte är bra för att kunna vidta åtgärder och därmed driva organisationen i rätt riktning. 

Dessa pulsmätningar når regelbundet hundratusentals användare, fördelade i Norden, inom och utanför Europa. En av användarna är företaget PayEx.

PayEx arbetar med betallösningar och har cirka 850 anställda i fyra länder varav cirka 600 i Sverige. Från att tidigare gjort mer traditionella årliga medarbetarundersökningar tog man för fyra år sedan in lösningen från &frankly.

– Vi valde &frankly för att de var tidigt ute på marknaden med pulsmätningar och för att de hela tiden utvecklas. Det har fortsatt att passa oss bra i takt med att vi själva utvecklas, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly är smidigt att använda

Rent praktiskt får medarbetarna genom &franklys verktyg svara på ett antal frågor, antingen fördefinierade av &franklys HR-experter eller formulerade av företaget självt. Man svarar på webben eller i en app i mobilen. Resultaten sammanställs och presenteras för ledningen som kan agera på insikterna.

Genom en målmedveten satsning på verktyget har man på PayEx en ständigt hög svarsfrekvens på 90 procent.

Vägen dit har varit att inte genomföra mätningarna för ofta då det kan trötta ut medarbetarna, men också ställa bra frågor. 

– Vi jobbar aktivt med frågeställningarna så att de är relevanta i rätt tid och vi ger också våra ledare förutsättningar att följa upp på resultatet från mätningarna, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly skapar en bättre organisation

Nyligen belönades man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild” i tävlingen Engagement Award 2022. I nomineringen skriver juryn bland annat att PayEx ”skapar mängder av egna frågor och cheferna jobbar nära sina team med egna pulsar. På så vis blir mätningarna relevanta – för alla”. 

– När våra medarbetare utmanar och vågar så kan vi göra saker bättre. Engagemang är grunden för att vi ska kunna vara ett företag som inte bara levererar utan också utvecklas varje dag. Verktygen från &frankly hjälper oss att uppnå detta, avslutar Jenny Slotte Hassel.

Läs mer på www.andfrankly.se 

 

Mer från &frankly

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med &frankly och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera