1515
Annons

Fler företag kan åka dit för brott mot rea-regler

Konsumentverket har tidigare straffat flera företag som brutit mot reglerna om reor. Under året har en särskild arbetsgrupp granskat kampanjer som pågått under lång tid. 

”Den granskningen kommer att resultera i tillsynsärenden innan året är slut”, säger juristen David Ånesjö.

Foto:Audun Braastad/TT

Det är sannolikt många konsumenter som har blivit lurade de senaste dagarna. Problemet med bluffreor har flera gånger visat sig vara utbrett. Till exempel har jämförelsesajten Prisjakt visat att var femte produkt gick upp i pris inför Black week 2019, för att sedan rabatteras.

Ett annat lagbrott som förekommer är reor som pågår länge. Enligt marknadsföringslagen ska reor vara begränsade i tid, och priserna vara väsentligt lägre än de ordinarie. Jollyroom och Hemtex är två företag som tidigare blivit påkomna med att bryta mot det här.

Förra året inrättade Konsumentverket en särskilt grupp med uppdrag att granska prismarknadsföring, något som Di har berättat om tidigare. Juristerna har under 2020 fokuserat på just utdragna reor. 

”Den granskningen kommer att resultera i tillsynsärenden innan året är slut, men jag kan inte säga i nuläget vilka företag det rör sig om”, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.

Parallellt undersöker man nu Black Friday.

”Vi håller på med stickprovskontroller, där det är möjligt att det leder till nya ärenden”, säger David Ånesjö

Konsumentverket har tagit skärmdumpar och tittat på jämförelsesajter för att se prishistorik, för att nu kunna jämföra hur företagen marknadsför produkterna. 

Hur stort är det här problemet?
”Förhoppningen är att vår granskning nu ska leda till att vi får en egen bild av det, men det man kan se från prisjämförelsesajterna är att det är ett stort problem.”

Det är fyra jurister som jobbar med frågan, samtidigt som reorna omsätter miljardbelopp för mängder av företag.

Är det inte mycket som slinker genom nätet?
”Vi kan inte finnas överallt. Men gruppen är ett resultat av att vi har börjat fokusera på det här allt mer. Det handlar inte bara om tillsyn, man måste angripa problemet på andra sätt. Vi vill att branschen ska städa upp sig själv.”

 


Allianskollegorna Nissan och Mitsubishi presenterar nya elbilar för japanska marknaden

Biltillverkarna Mitsubishi och Nissan har genom samriskbolaget NMKV presenterat två nya eldrivna småbilar som ska erövra den japanska marknaden. 

Det handlar om Kei och Sakura. Den senare är Nissans skapelse och beskrivs som en ”game-changer” av vd Makoto Uchida. Samtidigt väljer Mitsubishi att framhålla Kei tack vare sin tillräckliga räckvidd och det överkomliga priset. Räckvidden i Kei är 180 kilometer per laddning.

Sakura och Kei kommer börja säljas i Japan med start i år.

Nissan och Mitsubishi ingår i en allians med Renault. Trion har som mål att lansera 35 nya elbilsmodeller fram till år 2030. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?