1515

Fler analyshus sänker riktkursen för H&M

Analyshusen fortsätter sänka sina riktkurser för H&M.

Credit Suisse, DNB Markets, RBC Capital Markets och Société Générale är fyra som meddelar sina nya riktkurser under tisdagsmorgonen. 

Franska Société Générale sänker mest. Riktkursen sätts till 144 kronor från tidigare 195 kronor.

Bild:TT

På måndagen haglade de sänkta riktkurserna in från analyshusen. 

Kepler Cheuvreux sänkte sin till 200 kronor från 255 kronor och Handelsbanken till 155 kronor från 175 kronor. 

”Vi menar att H&M HM B -2,86% Dagens utveckling kommer behöva öka investeringarna för att modernisera sitt produkterbjudande och förhöja kundupplevelsen i butikerna”, skrev banken. 

Även SEB SEB A +0,46% Dagens utveckling och Danske Bank DANSKE -0,3% Dagens utveckling sänkte riktkursen för klädjätten. SEB till 150 kronor från 175 och Danske Bank till 167 kronor från 205.

Mäklarhuset UBS sänkte riktkursen till 170 kronor från 240 med en hotad stabilisering som anledning. 

”Ytterligare lagerrensningar krävs troligen under det första kvartalet. Detta lär tynga försäljningen av kläder som säljs till fullt pris. Ytterligare kostnader behövs sannolikt för att förbättra H&M:s it-system så att produktflödet kan kontrolleras bättre. ”Kanalskiftet” från butik till e-handel kan orsaka ytterligare marginalutspädning”, skrev UBS.

Under tisdagen fortsätter analyshusen sina kurssänkningar.  Credit Suisse sänker till 205 kronor från 230 kronor och RBC Capital Markets sänker till 190 kronor från 225 kronor. Även DNB Markets sänker sin riktkurs för H&M på tisdagen till 175 kronor från 232 kronor.

Lägst i sin riktkurs går franska analyshuset Société Générale som sänker till 144 kronor från 195 kronor.

H&M-aktien stängde på 170 kronor på måndagen.


Innehåll från IDIAnnons

Utvecklas som ledare – så stärker du ditt omdöme

Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.
Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.

Att vara ledare är utmanande, inte minst under coronapandemin när hemarbete och digitala möten har blivit norm. Den nya situationen är en utmaning, men vi glömmer lätt att den också ger möjligheter till utveckling i ledarrollen. 

Det är svårt att veta hur vårt beteende uppfattas av de vi möter i professionella sammanhang. Ditt agerande kan dessutom uppfattas på olika sätt beroende på sammanhang och grupp. Ett framgångsrecept i ett sammanhang kan falla platt i en annan.

– Ett ledarskap som av en grupp uppfattas som drivande och stimulerar medarbetarna, kan i en annan grupp uppfattas som buffligt, som att ledaren saknar lyhördhet och försöker köra över medarbetarna, säger Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av bolaget IDI Profiling som äger instrumentet IDI, Interpersonal Dynamics Inventory. 

IDI är skapat för att hjälpa individer att bli mer medvetna om hur de uppfattas i sina yrkesroller.

Är du intresserad av testet? Läs mer här.

Mäter tre dimensioner

När du skapar en IDI-profil får du först svara på hur du tror att du upplevs i din roll. Från den digitala plattformen bjuder du sedan in respondenter som får svara hur de upplever dig. Svaren vägs mot en normgrupp som består av 60 000 andra bedömningar. 

– Resultatet visar hur drivande, hur personlig och hur uppmärksam du upplevs av dina medarbetare. Hela processen tar bara några minuter, säger Thomas Larsson. 

 – IDI handlar inte om personlighet, den kan man sällan förändra. Istället tar vi reda på hur du upplevs, och vilken roll du har i en specifik grupp. Använder du ditt omdöme och anpassar din kommunikation till människorna du möter eller kräver du – kanske omedvetet – att andra ska anpassa sig efter dig? Medvetenhet om hur vi upplevs av andra är en av nycklarna till vår förmåga att optimera vårt beteende för effektivt samarbete, säger Frida Kristina Nilsson, organisationspsykolog och samarbetspartner.

Tydlig utmaning stimulerar utveckling

Med ett snävt urval av respondenter tydliggör testet också vad du kan behöva utveckla för att förbättra ditt genomslag.

 – Om du till exempel behöver öka förändringstakten inom en del av organisationen ska personerna som är viktigast för att åstadkomma förändringen vara respondenter. Det kan vara så få som tre kollegor. I ett annat sammanhang vill du kanske ha feedback från alla dina kollegor i ledningsgruppen. Genom att klargöra vilka de viktiga intressenterna är, får man ett användbart resultat varje gång, säger Thomas Larsson.

Frida Kristina Nilsson understryker att IDI ska användas i sammanhang där det finns ett verkligt behov av utveckling för att driva verksamheten framåt.

– Ska det bli användbart måste du själv aktivt engagera dig i din personliga utveckling för att på det sättet bidra till att utveckla din organisation, säger hon.

Fakta:

IDI är ett svenskutvecklat utvecklingsverktyg med över 300 licensierade användare i Sverige. Sedan 1980 har över 160 000 svenskar profilerats, varav drygt hälften i ledande ställning. Instrumentet är psykometriskt granskat, digitaliserat, enkelt att använda och baseras på data från respondenter som testpersonen själv engagerar. Läs mer på www.idi.se.

 

Mer från IDI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IDI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?