1515

Fler äldre lever med skulder – få söker hjälp

Över hälften av alla pensionärer med skulder hos Kronofogden har haft skulder i mer än 20 år.

Skam över sin situation gör att många väljer att inte söka hjälp.

”Att leva sina sista år med skulder vill man ju inte önska någon”, säger Johan Krantz, analytiker hos Kronofogden.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Antalet skuldsatta pensionärer har ökat kraftigt sedan 2010. Vid årsskiftet hade drygt 40 000 pensionärer skulder hos Kronofogden, och tillsammans var de skyldiga över 18 miljarder kronor, visar en ny analys.

”En stor bidragande orsak till ökningen är att väldigt många har varit skuldsatta under lång tid, långt innan de fyller 65. De har ofta med sig ett skuldbagage från finanskrisen i början på 90-talet”, säger Johan Krantz till TT.

Analysen visar också en oroande utveckling där allt fler personer över 80 år får sin första skuld. Personer i den åldersgruppen tillhör en särskild riskgrupp som ofta saknar stöd från omgivningen, säger Johan Krantz.

”Det börjar ofta med mindre skulder, som en obetald tv-avgift, det är inte alls ovanligt att demens orsakar att man glömmer bort räkningarna. Har man redan en låg pension och lever på marginalen kan ett par bortglömda räkningar göra att man helt plötsligt får stora skulder”.

Hos kommunerna finns hjälp att få, men det bygger på att man själv tar initiativet till att ansöka om hjälp.

”Jag vet att man i vissa kommuner har försökt att jobba mer proaktivt och ta kontakt med folk som har skulder hos oss, men i många fall är det svårt att nå fram”.

I Svalöv lever 92 pensionärer med skulder, vilket utgör 3,5 procent av befolkningen. I kommunen ser man tydligt trenden med att äldre har gamla skulder.

”En del har levt så länge med skulderna att de har blivit vana vid att ha det så. Det kan till och med finnas kvar från 70-talet när de köpte hus”, säger kommunens budget- och skuldrådgivare Lennart Bossen till TT.

Han uppskattar att nästan 80 procent av dem skulle kunna få en skuldsanering om de ansökte om det men tror att många äldre skäms över sin situation och drar sig från att söka hjälp.

”De äldre jag har träffat känner väldigt stor skam, de har svårt att över huvud taget komma hit och prata om att de har misslyckats, vilket många upplever att de har gjort. Yngre människor har ofta lättare att söka hjälp”.

Lennart Bossen försöker med alla medel att nå ut till invånarna i hans kommun för att fler ska få upp ögonen för att kommunen erbjuder hjälp och stöd.

”En väldigt stor del av de skuldsatta vet inte att kommunerna erbjuder skuldrådgivning. Jag besöker pensionärsföreningen, annonserar och skriver i lokaltidningen och försöker visa att jag finns”, säger han.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?