1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Fler affärsresenärer väljer tåg

Affärsresenär i Sverige väljer tåget i allt större utsträckning. Rutten Stockholm-Malmö-Köpenhamn är den mest populära, vilket bland annat kan förklaras med direktförbindelse med Köpenhamns flygplats Kastrup. 

Och bokningar av nattågen har fått en riktig skjuts.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

SJ ser en bokningsuppgång av affärsresor under vintern. Under helåret 2018 gick affärsbokningar upp med 4,5 procent i jämförelse med året före, detta trots spårarbeten och bränder som påverkat avgångar och lett till förseningar. Däremot vill SJ inte berätta hur många affärsresenärer det rör sig om i absoluta tal.

”Vi verkar på en konkurrensutsatt marknad och vill vara hemliga med den uppgiften, men drygt 30 procent av alla resenärer på SJ är affärsresenärer”, säger Ida Thermaenius, chef för företagsförsäljning på SJ.

I den trendrapport som SJ genomfört ser ökningen ut att hålla i sig även en bit in på 2019.

”När rapporten gjordes tittade vi även framåt, på bokningar gjorda fram till februari. På affärsbokningar ser vi att resor med nattåg har ökat rejält, och då inte bara sträckan Malmö-Stockholm. Nattågen som produkt har haft en jättefin utveckling bland affärsresenärer. Fler upptäcker att det är ganska skönt att ta sin natt på tåget istället för att kämpa sig upp till första morgonflyget”, säger Ida Thermaenius.

För att identifieras som affärsresenär behöver resan eller årskortet köpas med koppling till ett företagsavtal, det gör man via SJ:s egna kanaler eller via en resebyrå. I dagsläget har ungefär 200.000 företag den kopplingen.

”Små företag nyttjar ofta centrala avtal med till exempel Företagarna eller via sin inköpsorganisation, exempelvis Visma”, förklarar Ida Thermaenius.

Hon menar att den stora ökningen beror på att den heta sommaren har fått fler affärsresenärer att fundera på vilka klimatavtryck de gör. I SJ:s Sifo-undersökning från december uppger var tredje affärsresenär att de väljer tåget framför bilen och en knapp tredjedel uppger att de väljer tåget framför flyget.

”Flera affärsresenärer jobbar i storstäderna, men bor på mindre orter. De börjar och slutar arbetsdagen ombord med arbetsgivarens goda minne.”

Andra anledningar till att affärsresenärer tar tåget är nya snabbtågsavgångar, att många uppskattar att anlända mitt i citykärnan och att de slipper parkeringsbekymmer, visar den undersökning som SJ låter göra frekvent ombord på sina tåg.

Ett problem för affärsresenären som väljer nattågen är att de ofta är fullbokade. Från Malmö till Stockholm är tågen oftast fullbokade söndag-tisdag.

”Men från Stockholm till Malmö finns det gott om plats”, säger Ida Thermaenius.

Det kontinuerliga underhållet av bland annat nattågsvagnarna gör att SJ aldrig kan köra med alla tåg de har, samt att det finns regler för hur långt ett tåg får vara.

”Det är en hög efterfrågan på nattågen och att matcha efterfrågan med utbudet är en fråga vi ständigt jobbar med. Just nu kör vi alla vagnar vi får köra”, säger Ida Thermaenius.

Högst beläggning av affärsbokningar på nattågen är under söndag-tisdag. Dessutom föredrar många affärsresenärer som åker med nattågen att åka förstaklass, med egen kupé, vilka bara finns i ett begränsat antal. För SJ är det ingen möjlighet att byta ut till exempel andraklassvagnar mot förstaklassvagnar.

”Vi skulle gärna göra det om vi hade fler förstaklassvagnar, men vi kör verkligen med allt vi har för att möta behoven”, säger Ida Thermaenius.

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?