ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Fjärilseffekt på sommarens semesterhälsningar

  • Postnords frimärke med citronfjäril som motiv. Foto: Postnord

Sociala medier har ännu inte konkurrerat ut svenskarnas traditionella semesterhälsningar. I sommar skickar varannan svensk vykort med posten. Flest vykort frankeras med fjäril, retroinredning eller magnolior.

PostNords ombud i Sverige sålde under första halvåret mer än 15 miljoner frimärken föreställande fjärilar, vilket gör det till det populäraste frimärksmotivet i landet.

Frimärkshäftet föreställande fjärilar gavs ut i mars i år, och avbildar hagtornsfjäril, aurorafjäril, ängsblåvinge, ängsnätfjäril och citronfjäril. Nässelfjärilen gavs ut på rulle och hamnade på femte plats i listan över mest köpta.

”Juli är tillsammans med december den månad då det skickas flest hälsningar. Vackra fjärilar passar vilken typ av hälsningar som helst", skriver Britt-Inger Hahne, chef för PostNord Frimärken, i ett pressmedelande.

Flest frimärken i landet har sålts hos postombudet Ica Kvantum i Sollentuna. Därefter kommer postombuden Ica Maxi Jönköping och Ica Kvantum Sickla.

Enligt en undersökning från Kantar SIFO kommer svenskarna att skicka över 20 miljoner vykort med posten i sommar. Sju av tio svenskar tycker att vykortet är det trevligaste sättet att få en semesterhälsning på.

48 procent av de som föredrar vykort tycker att det är mer personligt och privat än att få semesterhälsningarna digitalt. 21 procent tycker att den största fördelen är att någon har lagt mer tid och omtanke genom att skriva vykort än andra typer av semesterhälsningar.

56 procent av vykortsavsändarna skickar till föräldrar, mor- och farföräldrar, men bara 1 procent skickar vykort till chefen.

https://infogr.am/postnord_2017-017

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies