1515
Annons

Fjällkonditoriet bakar för en levande landsbygd – ”det var nu eller aldrig”

För två och ett halvt år sedan startade Ylva och Björn Forsanker Fjällkonditoriet i Myrviken. I dag driver de fyra kaféer – alla på små orter i Jämtland. 

”Vi brinner för att det ska bli mer levande på landsbygden”, säger Ylva Forsanker.

Fjällkonditoriets ägare Ylva och Björn Forsanker.
Fjällkonditoriets ägare Ylva och Björn Forsanker.Foto:Malin Palmqvist
Foto:Malin Palmqvist

Ända sedan Ylva Forsanker flyttade till Oviksbygden hade hon tänkt att det borde ligga ett litet bageri i Centrumhuset i Myrviken, bredvid biblioteket. Plötsligt en dag var lokalen ledig. Det blev starten för hennes och maken Björns företag Fjällkonditoriet i Oviken. 

”Jag sa upp mig från jobbet, fullständigt skräckslagen, men jag kände att det var nu eller aldrig”, säger Ylva Forsanker.

Hon har jobbat i branschen i hela sitt yrkesliv, bland annat på Copperhills bageri i Åre och är uppvuxen i en bagarfamilj så yrkesvalet var självklart. Det var i hennes föräldrahem i Kallrör norr om Åre, ett tidigare pensionat, som Fjällkonditoriet först dök upp i pop-up-form med fikabufféer vid speciella tillfällen.

Björn Forsanker drömde om att driva ett hembageri efter gymnasiet, men sedan kom livet och jobb som snickare, energirådgivare och biodlare emellan. När paret startade företaget hösten 2018 sålde han bikuporna. Från att ha jobbat själva, med en anställd och extrapersonal på helgerna, har man i dag 25 anställda utspridda på fyra kaféer mellan Oviken i öster och Storlien i väster. Det är 16 mil emellan. Hälften är heltidsanställda, hälften jobbar på timmar. 

Fjällkonditoriets signaturbakelse, mandelpaj med lingon och smörkola.
Fjällkonditoriets signaturbakelse, mandelpaj med lingon och smörkola.Foto:Malin Palmqvist

Just i dag läggs moussetårtor samman i köket i Myrviken och bakom disken väntar signaturbakelsen, mandelpaj med lingon och smörkola, på köpare. 

Den första satellitsatsningen som Fjällkonditoriet gjorde var ett kafé i anslutning till den stora gränshandelssatsningen Fjellhandel i Storlien. Handelsplatsen öppnade i april 2020, bara några veckor efter att Norge stängde gränsen på grund av pandemin. 

”När vi började med investeringarna i Storlien var det ingen pandemi. När den kom var den så långt bort, i Kina, men pang bom så var den utanför farstukvisten”, säger Björn Forsanker.

När kaféet i Storlien öppnade den 1 juli 2020 trodde de att gränsen skulle öppna i november – i värsta fall. Nu har ett år gått och ett positivt besked om att Norge slopar karantänen för fullvaccinerade har precis kommit. Resandet över gränsen börjar så sakta komma igång igen.

”Det är en utmaning att driva ett kafé på en ort som Storlien där det bor 72 invånare. Men vi har ett fint samarbete med fastighetsägaren”, säger Ylva Forsanker och tillägger att det finns stora planer framåt. 

Fjällkonditoriets affärsidé bygger mycket på catering – sådant som blev en omöjlighet när pandemin slog till och bröllop, dop, festligheter och evenemang ställdes in. Man behövde hitta nya sätt att nå ut till kunderna. Tidigare i år åkte Björn Forsanker av en slump förbi Änge, en centralort åtta mil norr om Myrviken:

”Jag tänkte att det fanns så mycket där; fem entreprenadfirmor, däckhotell, skola, frisörsalong, simhall, apotek – här borde vi vara.”

Knappt hade han tänkt tanken förrän han såg skylten: ”Ledig lokal”. Det blev Fjällkonditoriets tredje konditori. Strax därefter ringde ägarna till anrika Sundings konditori i Mörsil och frågade om Fjällkonditoriet ville ta över. 

”Vi kunde inte tacka nej till det erbjudandet, så det blev två satsningar med en månads mellanrum”, säger Ylva Forsanker.

Nysatsningarna har finansierats genom egna medel.  

Konditoriet i Myrviken är hjärtat i verksamheten. Här finns stenugnsbageriet och merparten av personalen. Även i Änge finns ett större kök medan Mörsil och Storlien får bakverk levererade med konditoriets kylbil. När det är lugnare i kaféerna säljer man också direkt till kund via Reko-rings facebookgrupper. 

Trots att 2020 var ett pandemiår dubblade Fjällkonditoriet sin omsättning jämfört med 2019. Men pandemin har gjort det svårt att planera. Samtidigt som Fjällkonditoriet i höstas fick flera priser vid den lokala företagargalan störtdök omsättningen och företaget tvingades säga upp fem personer. Ägarna hade förberett sig genom att göra upp en mängd möjliga scenarier för hur de skulle agera utifrån olika lägen och höll sig till den planen.

”När andra vågens restriktioner kom märkte vi skillnad samma dag. Vi hade massor av anställda och inga kunder. Det var snabba beslut som inte var roliga att ta”, säger Björn Forsanker. 

Foto:Malin Palmqvist

En viktig del av företagets affärsidé är att kunderna hela tiden ska kunna upptäcka nya bakverk som ger dem anledning att besöka företagets kaféer oftare. Estetiken är också viktig då företaget håller kontakt med sina kunder via sociala medier. Att löpande göra inlägg på Facebook och Instagram ingår i rutinerna för alla anställda och är något som tas upp redan under anställningsintervjun. 

”Där ser vi ett väldigt tydligt mönster. Om vi har gjort en ny biskvi och visar upp den så kommer folk in under dagen och vill prova biskvin”, säger Ylva Forsanker.

Att Fjällkonditoriet etablerat sig på mindre orter i glesbygd och landsbygd är ett medvetet val. Ylva och Björn Forsanker menar att allt fler flyttar till landsbygden och ser det som ett mervärde att inte behöva åka in till stan för att göra ärenden. Myrviken ligger i Bergs kommun som 2020 hade sin starkaste befolkningsutveckling på 30 år med 420 inflyttare. 

”Vi brinner för att det ska bli mer levande på landsbygden och att man ska kunna köpa riktigt gott, hantverksmässigt fika ute på mindre orter”, säger Ylva Forsanker. 

Enligt paret har ytterligare sex företag startat i Myrviken sedan Fjällkonditoriet öppnade för två och ett halvt år sedan.

”Vi vill vara med och lyfta samhället och då lyfter samhället också oss”, säger Björn Forsanker.

Ett svek mot aktieägarna

När tillväxttakten börjar vika i Revolution Race väljer vd:n och grundaren Pernilla Nyrensten att lämna sin post. 

Det är ett svek mot aktieägarna som investerade i bolaget vid noteringen – en ny börs-vd ska vara långsiktig. 

Pernilla Nyrensten.
Pernilla Nyrensten.Foto:Magnus Gotander

Inför rapporten för fjärde kvartalet meddelade Pernilla Nyrensten att hon avgår som vd för Revolution Race, bara drygt ett år efter att hon tagit bolaget som hon själv har varit med och grundat till börsen. Den nuvarande styrelseordföranden, Paul Fischbein, kliver in som tillförordnad vd medan Pernilla Nyrensten ska sitta kvar som överrock i styrelsen och bevaka sin kommande efterträdare. 

Grundarens agerande kan inte beskrivas som annat än oansvarigt gentemot aktieägarna. När man tar ett bolag till börsen och plockar in stora mängder kapital från ägare tar man på sig ansvaret att leda bolaget i ett mer långsiktigt perspektiv.

Fram till fjärde kvartalet 2021/2022 har Revolution Race kunnat uppvisa en försäljningstillväxt på minst 50 procent kvartalsvis. Trots att försäljningsutvecklingen har varit stark sedan noteringen har aktien inte tagit fart.

När handeln drog igång på tisdagen var kurskollapsen ett faktum och drygt en fjärdedel av bolagets börsvärde gick upp i rök. Det får ses som ett ganska tydligt tecken på att marknaden känner sig sviken av Pernilla Nyrensten.

Hon slutar dessutom samtidigt som det börjar gå sämre för bolaget. I kvartalsrapporten som släpptes på tisdagen föll tillväxttakten tillbaka och försäljningen ökade endast med 16 procent. Det justerade rörelseresultatet försämrades samtidigt som lagret växer när tillväxttakten bromsar in. Utmaningarna lär bli större framöver efter att konsumentklimatet och detaljhandelsförsäljningen fallit tillbaka rejält i Tyskland som är bolagets viktigaste marknad. 

Pernilla Nyrensten har byggt upp Revolution Race under nio år och hyllades i fjol när hon som första kvinnliga grundare satt kvar som vd vid börsnoteringen. Kvartal efter kvartal har bolaget imponerat med en hög tillväxttakt och marginaler som andra i detaljhandelsbranschen bara kan drömma om. 

Men när marginalerna hotas av högre kostnader och tillväxttakten börjar vika väljer alltså grundaren och vd:n att lämna över ansvaret.

I en intervju med Di öppnar Pernilla Nyrensten dessutom för att hon och maken Niclas Nyrensten kan komma att sälja av aktier löpande. Genom sitt holdingbolag äger de 26,48 procent av det totala antalet aktier. För 20 procent av aktierna i Revolution Race har grundarparet gått med på en inlåsningsperiod om 1.080 dagar. 

Risken finns dock att bolagets största ägare Altor, kommer att lämna Revolution Race så småningom. Efter att inlåsningen löpte ut i samband med förra kvartalsrapporten är det fritt fram för storägaren att börja sälja av sitt innehav som i dag motsvarar 31 procent av aktierna i bolaget. 

Den osäkerhet som har skapats kring bolagets framtida ledning blir än värre i kombination med den överhängande risken att storägarna säljer av aktier. 

Att Pernilla Nyrensten inte väntar med att meddela sin avgång tills det finns en ny permanent vd på plats skapar än mer osäkerhet för ägarna som nu har fått se sitt aktievärde rasa.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera