Det höga motorljudet från en accelererande snöskoter kan väl knappas ha undkommit den som varit på skidtur i fjällen. Det ljudet kan snart vara ett minne blott. För även här gör sig den snabba transformationen av transportsektorn påmind.
Fjällturismbolaget Skistar SKIS B +0,64% Dagens utveckling visade på onsdagen upp sina första två eldrivna snöskotrar för press och nyfiken allmänhet. De har levererats av det kanadensiska företaget Taiga och är de första i en lång radda av leveranser som kommer att ske de närmsta åren.
Utifrån sett är snöskotrarna - åtminstone för ett otränat öga – nästan identiska med sina bensindrivna motsvarigheter. Men så fort man trycker på start-knappen märks den stora skillnaden. De är nämligen nästintill helt tysta.
”Man får en helt annan upplevelse när man åker på fjället. Även skeptikerna har efter en tur gått väldigt glada därifrån. ”, säger Skistars hållbarhetschef Fanny Sjödin.

Och kraften är det inget fel på heller. De tar sig från 0 till 100 kilometer på 2,9 sekunder. Nomad, som modellen heter, är världens första serietillverkade eldrivna snöskoter, och har en räckvidd på cirka 10 mil. I dag färdas Skistars snöskotrar i snitt mellan 6-7 mil per dag.
”Det blir i undantagsfall som vi måste planera för eluttag på andra ställen än de finns i dag. Vi måste också titta på hur vi tillsammans med Taiga kan anpassa de serieproducerade snöskotrarna att mer passa våra behov, så att till exempel våra snöpatruller kan få plats med sin utrustning”, säger Fanny Sjödin och fortsätter:
”Just nu har de en backsensor som piper - men en sån måste vi kanske även ha när de åker framåt så folk inte blir helt chockade när de plötsligt dyker upp bredvid en.”
Redan för tre år sedan började Skistar utforska möjligheten att elektrifiera sina transporter på fjället, men bland annat pandemin har försenat leveranserna. Nu när Skistar utvärderat de två första leveranserna har de lagt ytterligare en order på 50 fordon från Taiga. De kommer att levereras ”inom en snar framtid”.
Totalt har Skistar 160 snöskotrar i sin flotta. Genom att byta ut dessa mot både elsnöskotrar och skotrar som drivs på förnyelsebara drivmedel kan Skistar spara 230 ton koldioxid årligen. Det motsvarar 11 procent av organisationens totala utsläpp.
”Vi märker klimatförändringen ganska tydligt här i fjällen. Målsättningen är att vi ska halvera vårt klimatavtryck fram till 2030. I vår egen organisation vill vi komma så nära noll som möjligt. Ett av de största stegen har varit att använda förnybara drivmedel på våra pistmaskiner. Nästa stora steg är våra snöskotrar, säger Fanny Sjödin.