1515
Annons

Fjällens transporter på tur att elektrifieras

Det är inte bara på svenska vägar och städer som transporterna elektrifieras. Så även i fjällen. Skistar blev på onsdagen först med att introducera eldrivna snöskotrar på sin anläggning i Sälen. 

Fjällturismbolaget Skistar, som driver skidanläggningar i bland annat Sälen och Åre har fått sina första elektriska snöskotrar.
Fjällturismbolaget Skistar, som driver skidanläggningar i bland annat Sälen och Åre har fått sina första elektriska snöskotrar.Foto:Skistar

Det höga motorljudet från en accelererande snöskoter kan väl knappas ha undkommit den som varit på skidtur i fjällen. Det ljudet kan snart vara ett minne blott. För även här gör sig den snabba transformationen av transportsektorn påmind. 

Fjällturismbolaget Skistar SKIS B +0,64% Dagens utveckling visade på onsdagen upp sina första två eldrivna snöskotrar för press och nyfiken allmänhet. De har levererats av det kanadensiska företaget Taiga och är de första i en lång radda av leveranser som kommer att ske de närmsta åren.

Utifrån sett är snöskotrarna - åtminstone för ett otränat öga – nästan identiska med sina bensindrivna motsvarigheter. Men så fort man trycker på start-knappen märks den stora skillnaden. De är nämligen nästintill helt tysta. 

”Man får en helt annan upplevelse när man åker på fjället. Även skeptikerna har efter en tur gått väldigt glada därifrån. ”, säger Skistars hållbarhetschef Fanny Sjödin.

Fanny Sjödin är Hållbarhetschef på Skistar.
Fanny Sjödin är Hållbarhetschef på Skistar.Foto:Skistar

Och kraften är det inget fel på heller. De tar sig från 0 till 100 kilometer på 2,9 sekunder. Nomad, som modellen heter, är världens första serietillverkade eldrivna snöskoter, och har en räckvidd på cirka 10 mil. I dag färdas Skistars snöskotrar i snitt mellan 6-7 mil per dag. 

”Det blir i undantagsfall som vi måste planera för eluttag på andra ställen än de finns i dag. Vi måste också titta på hur vi tillsammans med Taiga kan anpassa de serieproducerade snöskotrarna att mer passa våra behov, så att till exempel våra snöpatruller kan få plats med sin utrustning”, säger Fanny Sjödin och fortsätter:

”Just nu har de en backsensor som piper - men en sån måste vi kanske även ha när de åker framåt så folk inte blir helt chockade när de plötsligt dyker upp bredvid en.”

Redan för tre år sedan började Skistar utforska möjligheten att elektrifiera sina transporter på fjället, men bland annat pandemin har försenat leveranserna. Nu när Skistar utvärderat de två första leveranserna har de lagt ytterligare en order på 50 fordon från Taiga. De kommer att levereras ”inom en snar framtid”.

Totalt har Skistar 160 snöskotrar i sin flotta. Genom att byta ut dessa mot både elsnöskotrar och skotrar som drivs på förnyelsebara drivmedel kan Skistar spara 230 ton koldioxid årligen. Det motsvarar 11 procent av organisationens totala utsläpp.

”Vi märker klimatförändringen ganska tydligt här i fjällen. Målsättningen är att vi ska halvera vårt klimatavtryck fram till 2030. I vår egen organisation vill vi komma så nära noll som möjligt. Ett av de största stegen har varit att använda förnybara drivmedel på våra pistmaskiner. Nästa stora steg är våra snöskotrar, säger Fanny Sjödin.

 

 

 

 


Innehåll från Float LendingAnnons

Så enkelt kan SaaS-bolag finansiera sin tillväxtresa – utan att spä ut ägarskapet

Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.
Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.

Unga tech-företag kan ha svårt att finansiera sin tillväxt då banker kräver garantier och riskkapitalister vill ha en del av företaget.

Float erbjuder istället CaaS – Capital-as-a-Service – för enkel och snabb finansiering till prenumerationsbaserade företag som behöver kapital för att växa.

– Vi kan ge SaaS-företag snabb och enkel tillgång till icke-utspädande tillväxtkapital med total flexibilitet, där grundarna kan ta ut det kapital de behöver, när de behöver det, säger Cedric Notz, grundare och vd för Float.

Många tech-företag har det ofta svårt i början, inte minst att få tillgång till kapital. Inkomsterna är osäkra, det finns sällan några tillgångar i företaget att använda som säkerhet för lån och grundarna sliter ofta dygnet runt med att utveckla sin affärsidé och kan inte lägga tid på att jaga kapital. 

Riskkapital är fantastiskt för att finansiera nya idéer och verksamheter. Men befintliga aktieägare måste ge ut nya aktier – och därmed ge upp en del av kontrollen och den ekonomiska uppsidan. Om ett företag har hittat en produktmarknad som passar och vill accelerera är också lån fantastiska. Alla tidiga aktieägare – grundare, ängelinvesterare, anställda och riskkapitalister – gynnas.

Float erbjuder Capital-as-a-Service till bolag inom den prenumerationsbaserade ekonomin, alltså SaaS-företag. 

Kreditgränsen är kopplad till ARR, Annual Recurring Revenue, ett begrepp inom prenumerationsekonomin som visar hur stora de årligen återkommande intäkterna är under prenumerationernas livslängd.

Float ger krediter utan säkerhet

Float tar en ränta på lånet, men kräver ingen säkerhet. För att minimera kreditrisken görs istället en noggrann riskanalys baserad på stora mängder data. 

– Vår process är helt digital och automatiserad. Kunden registrerar sig enkelt på vår plattform. Genom Bank-ID får vi sedan tillgång till information om företagets bankkonton, bokföringsuppgifter och mjukvaran för prenumerationshanteringen. Våra algoritmer analyserar denna data och får fram de KPI:er som vi behöver för att göra en riskbedömning. Beroende på risken så kan vi erbjuda en kredit på mellan 30 och 70 procent av ARR, förklarar Cedric Notz.

I takt med att företagets ARR ökar, ökar också kreditgränsen.

– Det är ett väldigt flexibel lösning, där företaget kan använda så mycket de vill av de krediter vi erbjuder till vad de själva vill, när de så önskar, säger han.

Float Ledning vill maximerar kundupplevelsen

Processen går väldigt snabbt. Inom några dagar kan SaaS-företaget få tillgång till krediten.

– Kundupplevelsen ska vara så snabb, enkel och effektiv som möjligt för de som söker kapital av oss, säger Cedric Notz.

Floats affärsidé bygger på grundarnas egna erfarenheter av att skapa och driva växande SaaS-företag. Jannis Koehn är CFO och medgrundare av Float. 

– Som tidigare VD och CFO på ett B2B-prenumerationsföretag har jag personligen upplevt hur svårt det är för nya företag som vill växa att få kredit från bankerna. Det tog oändligt med tid. Marknaden fungerar inte, och det vill vi göra något åt, säger han, och avslutar:

– Finansiering för entreprenörer har sett likadant ut i årtionden. Låt oss ändra på det. Float kommer att revolutionera finansieringen för prenumerationsbaserade företag.

Läs mer på www.gofloat.io/sv/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Float Lending och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?