1515

Fiolbyggaren som tar 100.000 per instrument: ”Inte mycket pengar”

I 32 år har Joakim Amundin byggt fioler, både i Tyskland och i Sverige. Varje instrument som han gör kan ta 150 timmar att göra klart. Varje fiol kostar runt 100.000 kronor styck: ”Det är ändå inte mycket pengar med tanke på den tid man lägger ner.”

Joakim Amundin.
Joakim Amundin.Foto:Alexandra Bengtsson

År 1985 var startskottet på Joakim Amundins karriär som fiolbyggare. Han fick nys om en lärlingsplats i Hamburg och valde då att flytta dit för att påbörja utbildningen som fiolbyggare. Den teoretiska delen av utbildningen var förlagd till fiolbyggarskolan i Mittenwald, uppe i Bayerska alperna.

Att ta steget att flytta till Tyskland var inte svårt då hans mamma kommer därifrån. Då båda föräldrarna arbetade som konstnärer väcktes tidigt intresset för hantverk. Från tidig ålder spelade han även fiol vilket även det bidrog till valet att utbilda sig till fiolbyggare. Efter fyra år, efter godkänt gesällprov, var han färdig med utbildningen och kunde därför ta jobb hos en erfaren fiolbyggare. 

1992 valde Joakim Amundin att göra mästarprovet och därefter starta upp en verkstad med en kollega. 

”Vi började från grunden att bygga upp firman. Då fanns inget internet och inga sociala medier där man kunde sprida sin verksamhet. Man fick ringa upp orkestrarna och musikskolor och säga att man fanns. Sedan var det bara att jobba och då spreds ryktet.”

Foto:Alexandra Bengtsson

I 12 år drev Joakim Amundin verkstaden i Tyskland med kollegan, men efter nästan 20 år började han längta hem. Efter flytten till Stockholm 2003 startade han det företag han driver idag. Till en början hade han verkstaden i villan i Bromma, men för tre år sedan flyttade han den till en lokal i Vasastan, dit det är lättare för kunder att hitta. 

Hans arbete är till största del reparationer av fioler och cello, men Joakim Amundin bygger även nytt när han har tid. Dessutom hyr han ut instrument och säljer tillbehör. Nyligen har han öppnat en internetshop där han lägger ut fioler som han har byggt, återsäljer fioler och säljer tillbehör. Han ser det som ett skyltfönster utåt, som inte genererar så mycket pengar, men som är ett sätt att visa upp de produkter han säljer. 

Att bygga fioler från grunden är en tidskrävande uppgift då både stor yrkesskicklighet och tålamod krävs. Det kan ta allt från 100–150 timmar i effektiv arbetstid att färdigställa en fiol. Priset på nybyggda fioler varierar. Joakims egna instrument kostar 95 000–130 000 inklusive moms. 

”Men det är ändå inte mycket pengar med tanke på den tid man lägger ner. Men sedan finns det säkert kollegor som kan lägga på lite i priset om de har specialiserat sig på nybygge.”

Det är inte så många som arbetar som fiolbyggare idag. I Stockholm finns det runt 10 personer som jobbar som fiolbyggare. Joakims kunder kommer främst från privatpersoner, orkestermusiker, musikskolor och frilansmusiker. Han berättar att jobben ofta går i vågor och att han ibland har väldigt mycket nya reparationer på sitt bord och att det ibland är mindre jobb. 

”Det är svårt att säga att jobben räcker. Det skulle kunna vara lite mer hela tiden, men alla är ju sin egen lyckas smed. Det gäller ju att ligga i hela tiden. Man måste jobba för att få det att gå runt.”

Under 2020 drabbades många egenföretagare hårt av pandemin. Trots en oro och ovisshet så rullade det in jobb för Joakim och det var inte alls så lugnt som han hade befarat under pandemins början. De allra flesta jobb som dök upp under den första tiden var reparationsjobb som privatpersoner lämnade in.  

Foto:Alexandra Bengtsson

”Jag tror att det beror på att alla satt hemma i sina hemmakontor och blev frustrerade. Det kändes som att det då ledde till att privatpersoner började plockade fram sina gamla instrument.” 

Efter att ha jobbat i 32 år som fiolbyggare tycker han fortfarande att det är en mäktig känsla att höra ett instrument han själv har byggt spelas på. Joakim Amundin har dock aldrig ångrat sitt yrkesval utan trivs bra med det.  

”Det bästa är ju hantverket i sig. Kombinationer av musik, trä, mötet med kunder, kulturen och att jobba som egenföretagare är det bästa med det här yrket.” 

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?