1515

Finska fjällen lockar fler än bara jultomten: ”Boom för hela industrin”

Norra Finland är inte bara jultomten och slädturer. Skidåkningen i finska fjällen är spektakulär – och säsongen är lång. Världseliten i både alpint och längd har redan hittat hit. 

Världseliten i både alpint och längd har hittat till Norra Finland.
Världseliten i både alpint och längd har hittat till Norra Finland.
Foto:Jens K�rrman

När finska Lappland kommer på tal är det lätt hänt att tanken går till jultomten. Dennes boning i en bergasal utanför Rovaniemi lockar människor från hela världen. Men norra Finland är definitivt inte bara gubben med röd dräkt och vitt skägg.  

I regionen finns även flera stora skidanläggningar med fin skidåkning för både familjer och proffs. 

Inom synhåll från svenska Tornedalen, fem mil öster om Pajala, reser sig fjället Yllästunturi. Det runda berget höjer sig över den omgivande tallskogen och når 719 meter över havet. Höjden är inte lika spektakulär som i alperna, eller ens i Sverige. Men skidåkningen som erbjuds tilltalar även finsmakare. 

Runt fjället finns 28 liftar och 63 pister. En stor del av nedfarterna går på kalfjället med milsvid utsikt. De breda pisterna, några är tre kilometer långa, är perfekta för vida carvingsvängar. 

”Om man ska jämföra med Sverige påminner utförsåkningen här om den i Björkliden. Men anläggningarna här är mycket större”, säger Janne-Juhani Haarma, vd på turistorganisationen Visit Ylläs. 

Bara några mil bort ligger ytterligare en stor anläggning, Levi. Om Ylläs, med byarna Ylläsjärvi och Äkäslompolo, är förstavalet för familjerna, är Levi ett mer urbant alternativ. Här finns mer nöjesliv, ett stort äventyrsbad och möjligheter till shopping. 

Pisterna är också lite brantare, det är i Levi som världscupspremiären i slalom sedan 15 år tillbaka arrangeras i mitten av november. 

Det är inte bara de alpina åkarna som kommer till norra Finland tidigt på säsongen. Många längdåkare i världseliten åker till regionen för att slipa formen innan tävlingarna drar i gång. Den svenska skidstjärnan Charlotte Kalla, uppvuxen i Tärendö på andra sidan gränsen, har listat Ylläs som bland de fem bästa i platserna i världen för längdskidåkning. 

”Vår främsta fördel är att vi kan garantera snö och vinter väldigt tidigt på säsongen. Det här året öppnade vi skidspåren redan i slutet av oktober”, säger Janne-Juhani Haarma. 

Även om den alpina skidåkningen är viktig i Ylläs och Levi var det med längdskidåkning allt började efter andra världskriget. Människor från södra Finland kom till tallskogarna i Lappland för att åka skidor i den orörda naturen. 

Längdskidåkningen har fortfarande en väldigt stark ställning på skidorterna, i Ylläs är den i princip jämbördig med utförsåkningen. Det finns stugägare som besöker orten år efter år utan att någonsin ta på sig ett par slalomskidor.

Det är lätt att förstå. Spårsystemet är något utöver det vanliga. I Ylläs finns 33 mil skidspår som prepareras i princip varje dag. I Levi finns det ytterligare 23 mil.

Den som ger sig ut i spåret kan susa fram genom Pallas-Yllästunturi nationalpark och om vädret tillåter är det möjligt att åka över flera av kalfjällen i området. Klassiskt eller skate spelar ingen roll, det är preparerat för båda teknikerna. 

Som svensk besökare noterar man direkt att skate är mycket större i Finland än i Sverige. Även många äldre glider fram på snön med rappa skateskär. 

Ett inslag i längdspåren i finska Lappland, vars motsvarighet inte riktigt finns i Sverige, är ett nätverk av vildmarkscaféer. Bara omkring Ylläs finns det 15 små restauranger efter spåren, varav de flesta nås enbart med skidor eller cykel. Där är det möjligt att äta lunch eller ta en fikapaus under skidturen. 

I Ylläs har nationalparken de senaste fyra åren öppnats upp för vintercykling med fatbike. 

”Färre människor i södra Finland börjar åka längdskidor i dag jämfört med förr. Cykel är ett nytt sätt att komma ut i den unika naturen här. Vi har 100 kilometer spår preparerade för fatbike”, säger Janne-Juhani Haarma. 

Vinterturismen i Finland är generellt mer utvecklad än i de norra delarna av Sverige. Anläggningarna är större och antalet bäddar långt fler. 

En viktig orsak är att turistentreprenörerna i norra Finland tidigt satsade på en internationell marknad.

”I dag kommer 47 procent av våra gäster från resten av världen. Det innebär en boom för hela industrin eftersom internationella gäster spenderar mer pengar än inhemska gäster”, säger Janne-Juhani Haarma. 

Världscupen i slalom i Levi har i många år gett mycket uppmärksamhet till regionen. Sedan tre år tillbaka avslutas långloppscupen i längdskidor med ett lopp mellan Ylläs och Levi. Under de 67 kilometrarna passerar åkarna över två fjäll i nationalparken. 

Loppet genomförs i början av april under den kanske finaste tiden på året norr om polcirkeln, vårvintern. 

”Det tog Vasaloppet 50 år att ha tusen åkare, det klarade vi på tre år. Vi har många skidåkare från Sverige, men vi vill gärna ha fler”, säger Janne-Juhani Haarma. 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?