Annons

Finsk dynastivärvning: Ehrnrooth hämtar vd ur Ahlströmsläkten för att räta upp Fiskars

Nathalie Ahlström, styrelseledamot i släktens skogsjätte Ahlstrom-Munksjö, lämnar chefsskapet för Fazers godis för att som ny vd få styr på Ehrnrooth-kontrollerade Fiskars.

Nathalie Ahlström, ny vd på finländska Fiskars.
Nathalie Ahlström, ny vd på finländska Fiskars.Foto:ROB ORTHEN

Fiskars, som förutom att tillverka saxar och trädgårdsredskap äger bland annat Iittala och Royal Copenhagen, meddelar att Nathalie Ahlström har utsetts till vd och senast i januari 2021 efterträder den sedan i april tillförordnade vd:n, Fiskars ekonomidirektör Sari Pohjonen.

Nathalie Ahlström, född 1974 och del av den finska Ahlströmdynastin som är huvudägare i skogsjätten Ahlstrom-Munksjö AM1S +0,57% Dagens utveckling , har suttit i styrelsen för Fiskars sedan i mars och kommer operativt närmast från befattningen som chef för familjeägda Fazers godisdivision, som omsatte 353 miljoner euro i fjol. 

Fiskars blir ett mångdubbelt större ansvarsområde att sköta: koncernen omsatte 1,1 miljarder euro samma år. Börsvärdet är 860 miljoner euro efter en halvering de senaste två åren, och exempelvis ett jämförbart rörelseresultat före avskrivningar som minskade drygt 25 procent under 2019 mot 2018. Den 21 april meddelades att Jaana Tuominen, vd sedan hösten 2017, lämnade bolaget.

Största ägare i Fiskars är dynastin Ehrnrooth, med lite drygt 30 procent av bolaget på sina händer enligt ägardatatjänsten Holdings. Släkten är även näst största ägare i Ahlstrom-Munksjö, och har en styrelseplats där.

Industrimannen Paul Ehrnrooth, styrelseordförande i Fiskars med höga befattningar i Kone och Wärtsilä på sin meritlista, lämnar ett uttalande om sin nya vd i kommunikén:

”Vi är väldigt glada över att Nathalie utsetts till Fiskars-koncernens verkställande direktör. Hon har en god meritlista som omfattar både strategisk planering och operativa uppgifter”, säger han, och fortsätter:

”Jag är övertygad om att kombinationen av hennes resultatinriktade och värdebaserade ledarskap kommer att leda bolaget i vår strävan till lönsam tillväxt och vår ambition att vara kundernas förstahandsval i trädgården och utelivet, på bordet och i köket.”

Valet av Nathalie Ahlström uppges vara resultatet av en ”grundlig och intensiv internationell sökprocess”, som landat i att hon är den mest lämpade att ”bygga hållbar tillväxt”.

Fiskars ägde förut aluminiumbåtföretaget Buster, men sålde det 2015 till Yamaha Boats.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?