1515

Finländare hotar fimpa miljardprojekt i Göteborg

St1 rekordinvesterar över 2 miljarder kronor i ett nytt bioraffinaderi i Göteborg. Den finländska energikoncernen öppnar för ännu en lika stor anläggning, men varnar för att EU:s nya taxonomi riskerar att stoppa framtida investeringar i biodrivmedel.

Mika Anttonen, grundare och huvudägare i drivmedelskoncernen St1.
Mika Anttonen, grundare och huvudägare i drivmedelskoncernen St1.Foto:Amanda Lindgren

”Från början var planen att vi skulle starta produktionen 2022. Pandemin har hittills lett till en viss försening. Men bygget löper nu på för fullt och för närvarande ser det ut som att starten i stället blir under 2023”, säger Per-Arne Karlsson, chef för förnybar Energi på St1.

Di har tidigare rapporterat att St1 beslutat att bygga en ny anläggning för produktion av förnybara drivmedel i Sverige. 

”Det är vid sidan av förvärv, vår enskilt största investering inom St1 någonsin. Det byggs på samma mark som vårt nuvarande oljeraffinaderi i Göteborg. Men bioraffinaderiet är en helt separat och ny anläggning avsedd endast för produktion av förnybart bränsle”, säger Per-Arne Karlsson. 

Bakgrunden till storinvesteringen är bland annat att Sverige infört så kallad reduktionsplikt. Det innebär att drivmedelsbolagen gradvis måste öka inblandningen av förnybara drivmedel i bland annat bensin och diesel. Reformen är en viktig del för att nå det nationella målet att minska klimatutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030. 

St1:s oljeraffinaderi i Göteborg.
St1:s oljeraffinaderi i Göteborg.

”Nästa steg är att det införs reduktionsplikt även för flyget. Och sammantaget bedömer vi att efterfrågan på förnybara drivmedel kommer att öka kraftigt framöver”, säger Per-Arne Karlsson.

Målet är att det nya bioraffinaderiet ska kunna tillverka 200.000 ton förnybar HVO per år. 

”Det blir ett viktigt tillskott för att Sverige ska kunna klara klimatmålen framöver.”

Och St1 har alltså tankar om att eventuellt bygga ut kapaciteten i bioraffinaderiet i Göteborg med ytterligare en etapp.

”Inga beslut är tagna. Men om allt faller väl ut med den första anläggningen och förutsättningarna känns rätt så överväger vi att eventuellt fördubbla kapaciteten med en likadan anläggning till i Göteborg någon gång efter 2025”, säger Per-Arne Karlsson, som dock tillägger att det finns ett mörkt moln med potential att kullkasta planerna. 

Det handlar om EU:s förslag till taxonomi, en ny förordning som med start 2022 syftar till att styra investeringar mot miljömässigt hållbara aktiviteter. Men när det gäller biodrivmedel så innebär utformningen en våt filt över framtidsutsikterna och att investeringar i Sverige avstannar. Det hävdar bland andra drivmedelsbranschens organisation Drivkraft Sverige.

”Taxonomin har ett gott syfte men en urusel utformning vad gäller biodrivmedlen, trots deras stora klimatnytta. Detta skapar stor osäkerhet för oss investerare och vi delar branschföreningens uppmaning till regeringen att agera för att få till ändringar som bland annat går i linje med den svenska reduktionsplikten och de svenska klimatmålen”, säger Per-Arne Karlsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?