Fingerprints ex-topp om H&M: Sista optimisten har snart lämnat rummet

”Den sista optimisten har snart lämnat rummet”.

Det säger chefsstrategen Lars Söderfjell om H&M.

Den tidigare Fingerprint-toppen Lars Söderfjell, numera nordisk aktiechef på Ålandsbanken, gästade måndagens Börsmorgon. 

Där delade han med sig av sina tankar kring det krisande klädbolaget.

På måndagen sänkte analyshuset Jefferis International sin riktkurs för H&M HM B -0,95% Dagens utveckling till 165 kronor från 210 och spår en sänkt utdelning för 2017.

”Den sista optimisten har snart lämnat rummet. Jefferies var en av dem som låg kvar med en riktkurs över 200 kronor väldigt länge. De allra flesta har anpassat sig till nuvarande kursnivå”, säger Lars Söderfjell.

Lars Söderfjell, som efter en paus på 2,5 år, då han först hade en turbulent tid som styrelseledamot i Fingerprint Cards och sedan jobbade som aktiestrateg på Swedbank SWED A +0,16% Dagens utveckling , nu är tillbaka på Ålandsbanken, ser en huvudanledning till att han inte vill rekommendera H&M till sina kunder.

”Jag är mest osäker på hur man ska få fart på H&M-varumärket igen. Vi tror att det finns ett problem i hur varumärket är positionerat och hur det ska kunna ta tillbaka marknadsandelar och bli attraktivt för kärnkunderna, kvinnor och män mellan 18 och 25 år, som man har inriktat sig på tidigare.”

Lars Söderfjell tycker att det märks i intervjuer med både vd Karl-Johan Persson och storägare Stefan Persson att de har tappat fokus kring just varumärket.

”Man är medveten om problemet, men det brukar ta ganska lång tid att ordna upp det. Så jag är inte beredd att köpa H&M på de här nivåerna”, säger han. 

H&M hade klockan 10.30 på måndagen fallit 0,3 procent till 157 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?