1515

Fingerprintåtal: Två döms till fängelse

På torsdagen föll deldomen i Stockholms tingsrätt efter misstänkt insiderbrott i biometribolaget Fingerprint Cards. Två tidigare styrelsemedlemmar döms till fängelse i ett år och sex månader för grovt insiderbrott genom handel med värdepapper. De båda döms även till näringsförbud i fem år.

Bild:TT/Colourbox

Samtidigt döms ytterligare en person till villkorlig dom och 100 dagsböter á 50 kronor för insiderbrott.

Enligt åtalet skedde den misstänkta handeln vid ett flertal tillfällen under åren 2012—2014. Genom att ta del av information som ännu inte offentliggjorts ska de misstänkta ha gjort betydande vinster på sina värdepappersaffärer. Rättegången startade i slutet av april och avslutades i maj.

Den ena styrelseledamoten döms för grovt insiderbrott i fyra fall. Den andra styrelseledamoten fälls till ansvar för insiderbrott och två fall av grovt insiderbrott.

Styrelseledamöterna erkänner att de har handlat med aktier och turbowarranter där Fingerprint-aktien varit den underliggande tillgången. Dock har de angivit en rad olika förklaringar, till exempel att de inte förstod att informationen som mejlades till dem var insiderinformation eller att de missförstått reglerna som finns på marknaden, som anledningar till handeln.

Åklagaren pekar bland annat på mejlkonversationer som gör gällande att styrelseledamöterna fått insiderinformation.

”This must be a dream”, skrev dåvarande Fingerprint-vd:n Johan Carlström i ett mejl till en av de dömda styrelseledamöterna angående ett samarbete mellan Fingerprint och amerikanska jätten Microsoft som var på väg att kommuniceras till marknaden.

”Det är lätt att hålla med dig”, svarade styrelseledamoten.

Kort därpå sålde styrelseledamoten aktier i Fingerprint för att ha råd att köpa 195.000 turbowarranter.

Den tredje personen, som döms till villkorlig dom, är son till en av styrelseledamöterna. Tingsrätten skriver i domen att det är bevisat att sonen handlat på uppdrag av styrelseledamoten då han köpt warranter med mycket hög risk för hundratusentals kronor trots en begränsad kunskap om ekonomi.

Bland annat har styrelseledamoten fört över 250.000 kronor till sonen som dagen efter köpt 150.000 turbowarranter. När datorns IP-nummer spårats har det visat sig att styrelseledamotens och sonens handel skett från samma IP-nummer, det vill säga från samma plats med antingen samma dator eller från samma nätverk.

Åtalet omfattar även Fingerprint Cards huvudägare och tidigare vd Johan Carlström. På grund av att han senare blivit föremål för misstankar om ytterligare ett grovt insiderbrott har rättegången mot honom flyttats fram.

Enligt domen ska vinsterna från de dömdas handel också förverkas, minus avgifter och courtage samt skatt som de dömda betalat. De två styrelseledamöterna ska betala tillbaka 286.700 kronor respektive 1.676.000 kronor.


Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?