Fingerprint börsvinnare efter ny order

Fingerprint Cards är leverantör av fingeravtryckssensorer i ett nytt betalkort åt Bank of Cyprus, som det svenska biometribolagets norska samarbetspartner Zwipe lanserar i en pilotversion tillsammans med det holländska banksäkerhetsföretaget Gemalto.

Aktien avancerade över 6 procent på fredagen.

 

Det uppger det norska biometribolagets talesperson Ado Fazlic för Nyhetsbyrån Direkt efter att bolaget i ett pressmeddelande på trettondagsafton informerar om det nya betalkortet. Gemalto publicerade på torsdagen ett pressmeddelande om samma kort, där Zwipe står för energiförsörjningen och teknikplattformen.

"Vi kan bekräfta att sensorn som används i den här piloten kommer från Fingerprint Cards FING B -0,47% Dagens utveckling ", säger Ado Fazlic.

Kommer Fingerprint Cards-sensorer att användas även i en eventuell volymutrullning av kortet?
"I detta skede kan vi inte bekräfta några framtida komponentleverantörer, utöver vad som finns i pilotversionen åt Bank of Cyprus", säger Ado Fazlic, och fortsätter:

"Vi vet inte om Fingerprint Cards-sensorer kommer att användas framöver. Vi kan förmoda, men vår kommunikation nu fokuserar på pilotversionen."

Men finns det några skäl att anta att Fingerprint Cards inte kommer att vara leverantör i en volymutrullning?
"Nej, inte nödvändigtvis. Zwipes inställning är att vi är 'komponentagnostiska', vilket innebär att vår teknik fungerar med många olika slags sensorer. Vi har utförligt utvärderat många olika sensorleverantörer för integration i vår teknikplattform, och vi kommer att fortsätta med det i takt med att sensortillverkare som FPC fortsätter att utveckla sensorer."

Zwipes och Fingerprint Cards samarbete går långt tillbaka: redan i november för drygt fyra år sedan lanserade exempelvis det norska bolaget passerkort med FPC-teknik, och i februari 2016 inför det årets mobilmässa i Barcelona aviserade FPC ett partnerskap med Zwipe. Så sent som i höstas meddelade FPC så att man levererade sensorer åt sin partner.

På dig låter det nu dock som att Zwipe inte håller sig exklusivt till Fingerprint Cards, utan håller dörr en öppen för andra leverantörer?
"Ja, men det gäller nog inte bara Zwipe: alla i branschen befinner sig så att säga i den positionen, och man ser inte så mycket exklusivitet. Det beror helt enkelt på att marknaden är så pass konkurrensutsatt. Men skälet till att vi använder FPC-sensorer i vår nuvarande plattform är för att vi känner att dess prestanda är optimal, med den mest robusta lösningen för vår teknik", säger Ado Fazlic, och uppger att Zwipe inte har aviserat några partnerskap liknande det man har med FPC med några FPC-konkurrenter.

"Nej, och vi fortsätter att ha ett mycket starkt samarbete och en stark relation med Fingerprint Cards."

En eventuell demonstration av kortet i fråga på årets Barcelonamässa, som äger rum i slutet av februari, är upp till Gemalto, säger han också.

Fingerprint Cards-aktien var upp 3,5 procent, mest i OMXS30, vid lunchtid på fredagen då börsen stänger klockan 13.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?