Annons

Finansministern sågar sänkt bensinskatt – ”kommer bara att bli dyrare och dyrare”

Sänkt bensinskatt är fel väg att gå för att hjälpa alla som drabbas av de snabbt stigande bensinpriserna, enligt finansminister Magdalena Andersson (S).

Det skulle låsa in fler i bensinberoende, som bara blir dyrare och dyrare, varnar hon.

Foto:Robin Ek / TT

Höstens skenande energipriser – på allt från el till bensin och diesel – har slagit hårt mot många hushåll. En full tank har blivit över 200 kronor dyrare sen årsskiftet medan elräkningen för ett villahushåll har dragit iväg med 500-1 000 kronor mer i månaden.

Moderaterna har i kölvattnet på utvecklingen bland annat föreslagit en sänkning av bensinskatten med en krona per liter. Sverigedemokraterna har nappat och öppnat för förhandlingar om ett gemensamt förslag om sänkt bränsleskatt.

Magdalena Andersson sågar dock förslaget.

”Det är ett väldigt kortsiktigt sätt att låsa in människor ytterligare i bensinberoende”, säger hon. 

Enligt finansministern finns det bättre sätt att hjälpa de drabbade hushållen. Hon nämner bland annat den bredare skattesänkning på totalt sju miljarder för låg- och medelinkomsttagare som ligger i budgetförslaget för 2022 – som kan ge 200 kronor i månaden.

Hon tillägger att hon förstår att det är svårt för många hushåll när bränslepriserna sticker iväg uppåt.

”Många människor – inklusive jag själv – sitter med en bil som går på bensin eller diesel. Där finns det olika möjligheter att stötta hushållen utan att driva mot att man ska släppa ut mer”, säger hon.

Den egna bil finansministern hänvisar till är en dieseldriven Peugeot från 2012, som är skriven på hennes man.

Världens länder måste anstränga sig mer för att stoppa klimatförändringarna, slår hon samtidigt fast inför Internationella valutafonden IMF:s årsmöte i Washington i veckan. Finansministern deltar på mötet i egenskap av ordförande för IMFC, IMF:s högsta rådgivande organ.

Vid sidan av ett nytt vaccinationsmål – med sikte på en global vaccinationsgrad på 70 procent till sommaren 2022 – är just klimatpolitik det stora temat för IMFC just nu, enligt Andersson.

”Det är klart att det är möjligt att göra. Men det bygger dels på att rikare länder blir bättre på att stötta fattiga länder. Det andra som behövs är ju också att få upp vaccinationsviljan hos världens befolkning, säger hon om vaccinationsmålet.”

Finansministern tycker inte man ska se höstens snabbt stigande energipriser som ett hinder för mer klimatåtgärder – som exempelvis budgetförslaget om att sänka gränsen för utsläpp för vilka nya bilar som berörs av förhöjd fordonsskatt i det så kallade bonus malus-systemet.

”Däremot måste ju alla regeringar i världen vara väldigt varsamma när man går fram med klimatåtgärder, för att säkerställa att också hushåll med lägre inkomster kan vara en del av omställningen”, säger hon.

Gör högre el- och bensinpriser det svårare att få klimatåtgärder på plats?
”Man kan ju också säga att det understryker behovet av att man stödjer vanliga hushåll att ställa om från fossilberoende till annat. Att det finns alternativ. Det understryker vikten av att man vidtar sådana åtgärder.”

”Det finns delar av Sverige där det finns väldigt lite kollektivtrafik och där man är beroende av bilen för att kunna ta sig till jobbet och för att kunna skjutsa ungarna till fotbollsträningen. Det där måste man ta hänsyn till när man utformar politiken.”

Men svaret är inte att ”lura in svenskar i ett långsiktigt beroende av bensin och diesel”, enligt finansministern.

”För där vet vi en sak, det kommer bara att bli dyrare och dyrare.”

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera