Finansministern överväger lagstiftning om karens för bonusar och utdelningar

Bonusfesten i flera av de företag som fått krisstöd i pandemin både upprör och förvånar finansminister Magdalena Andersson (S).

Hon överväger nu lagstadgade karensperioder för bonusar och utdelningar i Sveriges stödlagstiftning.

Foto:Jonas Ekströmer/TT, Jonas Ekströmer/TT

Frågan har blivit aktuell sedan det i årsredovisningarna för 2020 visat sig att rader av svenska storföretag delat ut frikostiga bonusar till chefer samtidigt som företagen har tagit emot omfattande skattefinansierat permitteringsstöd i pandemin.

”De här stöden är till för att rädda svenska jobb och svenska företag, inte för betala ut bonusar. Därför står det också i lagstiftningen att företagen ska minska sina lönekostnader för att kunna ta del av de här stöden – och det inkluderar naturligtvis bonusar”, säger Magdalena Andersson.

Hon vill i nuläget avvakta utfallet av Tillväxtverkets tillämpning av gällande regelverk, där hon inte utesluter att det blir domstolar som till slut avgör när myndigheten kan kräva tillbaka utbetalat stöd. Dessutom hoppas hon att Coronakommissionens analys av stöden ska bidra med beslutsunderlag.

”Men jag tvekar inte inför att skruva i lagstiftningen i framtiden, om det skulle behövas.”

Bonus kan vara förenligt med permitteringsstöd. Men då ska det handla om en redan avtalad och ovillkorad rätt till bonus för en anställd. Om det rör sig om vad Tillväxtverket beskriver som en ensidig rätt att betala ut bonus bedömer myndigheten att det inte går ihop med villkoren för stödet.

Myndigheten har än så länge i första hand stoppat och krävt tillbaka utbetalningar av permitteringsstöd när det framgått att företaget som begärt stödet inte befunnit sig i en allvarlig kris.

”I något enstaka fall har det handlat om bonusutbetalningar”, skriver myndighetens pressavdelning i ett mejl till TT.

Utreder ni några sådana fall?

”Bonusutbetalningar är en aspekt när vi granskar om företagen gjort vad de kan för att minska kostnaden för arbetskraft. Vi kommenterar inte enskilda ärenden”.

Magdalena Andersson ser inte mycket tolkningsutrymme i regelverket. Men hon noterar att det inte finns någon exakt skrivning i lagen om hur lång karensperioden är för bonusar efter det att permitteringsstöd betalats ut.

”Blir det en tillämpning som vi tycker är dålig, då finns det möjlighet att ändra i lagstiftningen”, säger hon.

Hon tillägger att hon förvånas av att det har gjorts stora bonusutbetalningar till chefer i företag som fått miljardstöd och konstaterar att både ägare och näringslivsprofiler har kritiserat vissa företags agerande i media.

Samtidigt vill hon betona att permitteringsstödet har fyllt en viktig funktion i coronakrisen.

”Över en halv miljon svenskar har varit korttidspermitterade och de har på så sätt sluppit en stor oro för att bli varslade och uppsagda. Det är klart att det har varit väldigt positivt”, säger hon.

Eventuella brister i regelverket kring permitteringsstödet och andra stödåtgärder i coronakrisen kan hänga samman med att det rör sig om helt nya åtgärder som tagits fram under tidspress, enligt finansministern.

”Jag tror att det finns massa saker att lära oss, ta med oss och skruva i. Jag tror inte det bara kommer att vara bonusfrågan som vi kommer att titta på. Jag tror det kommer att vara en lång rad andra frågor också”, säger hon.

Magdalena Andersson nämner bland annat vissa företags omstridda utdelningar mitt i krisen.

”Det är också en fråga jag tror att vi kommer att titta på i efterhand, för att se om vi ska skruva i lagstiftningen. Även där är frågan vad som är en lämplig karensperiod, för att det ska finnas en legitimitet hos skattebetalarna som är med och finansierar det här.”

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?