1515

Finansministern försvarar flygskattsplaner

Regeringen lägger inte planerna för en flygskatt på hyllan än, trots bred kritik mot utredningsförslaget.
Finansministern anser att många kritiker överdriver.

"Det har varit ett tonläge i debatten som nivån på skatten inte förtjänar", säger Magdalena Andersson (S) till TT.

Hon undrar varför flygskattmotståndare som S-kommunalrådet Niklas Nordström i Luleå, som också är ordförande i branschorganet Svenskt flyg, inte driver kampanj mot parkeringsavgifterna på svenska flygplatser om de nu hävdar att en flygskatt enligt förslaget skulle få så negativ inverkan på jobb och tillväxt i Norrland.

"Skatten går in på en låg nivå, den är inte högre än vad det kostar att parkera på flygplatsen i Umeå", säger Andersson.

En hög S-källa i regeringskansliet säger att skatten inte ger så stora klimatvinster, men att den heller inte sänker svensk flygindustri. Regeringen går nu igenom remissvaren, men avser att gå vidare med ett förslag till riksdagen efter det. Det ska inte bli det tredje skatteförslaget på kort tid som läggs i arkivet.

Den senaste månaden har regeringen backat från utredningsförslaget om en finansskatt, oftast kallad bankskatt, och det om en lastbilsskatt/vägslitageavgift.

"Vår bedömning är att de utredningsförslagen behöver arbetas om djupare. Jag ser inte samma problem med det här förslaget som med vägslitageavgiften eller bankskatten", säger finansministern.

TT: Varför inte?

"En viktig del av vägslitageavgiften var ju att vi skulle röja upp på svenska vägarna och stärka de svenska åkeriernas konkurrenskraft, men förslaget skulle tvärtom försämra den. Ett sådant förslag skulle den här regeringen aldrig gå fram med. Och finansskatten, det förslaget slog ju bredare än vi hade avsett och vi vill jobba fram något som är en mer riktad bankskatt", säger Magdalena Andersson.

Förslaget för en flygskatt handlar om en slags skatt på 80 kronor per person och enkel resa inom Sverige, 280 kronor för resa till Europa och 430 kronor för långresor, som till Thailand. Utredningen konstaterade att de positiva klimateffekterna blir ganska små.

"Det är ett enkelt förslag men jag ser med tiden möjlighet att utveckla ett sådant här förslag och utöka miljöstyrningen i det", säger Magdalena Andersson.

Utredningen bedömde att en flygskatt kan införas den 1 januari 2018. Skatteverket skriver i sitt remissvar att det knappast är möjligt, tidigast i mitten av 2018 är en mer rimlig tid med tanke på de förberedelser som krävs.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?