1515

Finansinspektionen varnar för kryptobluffar

Kryptovalutor har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Finansinspektionen (FI) varnar i allt skarpare ordalag privatpersoner från att investera i sådana.

"Det är inte förbjudet att köpa kryptovalutor. Men vi tycker inte att det är lämplig investering för konsumenter", säger Moa Langemark, senior analytiker på FI:s konsumentskydd.

Bitcoin är den mest kända kryptovalutan och värdet har det senaste året gått från cirka 1.160 dollar, cirka 9.600 kronor, till nuvarande 10.600 dollar. Där emellan har värdet varit uppe och vänt mot 20.000 dollar och dippat till 6.000 dollar.

Samtidigt ökar antalet kryptovalutor snabbt. Den 28 februari fanns totalt 1.523 stycken. I mitten på januari fanns runt 1.400.

Och här blir begreppet ICO (Initial Coin Offering) aktuellt – det innebär lansering av en ny kryptovaluta.

Nyligen rapporterade Svenska Dagbladet från en försäljningskonferens i Stockholm där samordnaren – Success Resources – ville sälja sin nya kryptovaluta Success coin. Att den enbart används inom det egna bolaget nämns bara ”mycket kort”, enligt SvD.

Konferensen beskrivs av tidningen som ett ”hallelujamöte” eller ”frikyrkomöte i den nya finansvärlden”. I artikeln framkommer också att det på konferensen bland annat redovisades felaktig fakta kring värdet på kryptovalutor.

Och nu höjs ett varningens finger för den här typen av möten av FI.

"Det finns en hel del varningssignaler som jag uppfattade när jag läste artikeln. Jag tycker att man som konsument ska vara lite extra vaksam", säger Langemark.

Enligt Langemark är det huvudsakligen två saker som konsumenter ska tänka på: du ska inte köpa något du inte förstår. Och låter något för bra för att vara sant – då är det förmodligen det. Dessutom säger Langemark att den som känner sig det minsta osäker på ett företag ska kontrollera om det finns med i FI:s företagsregister på fi.se.

"Om företaget finns med där står det under vår tillsyn och då gäller de konsumentskyddande regelverken. Finns det inte med har man som konsument inget skydd", säger Langemark.

FI betonar att många av kryptovalutorna är extremt volatila, värdet varierar stort. Dessutom nämns att det helt saknas konsumentskyddande regler kring investeringar relaterade till valutorna.

När det gäller just ICO:er skriver FI att det helt saknas rättigheter för köparen. Dessutom finns ingen marknadsvärdering på det som säljs och inte heller någon garanterad tillgång till en andrahandsmarknad. Det finns heller inga informationskrav från den som lanserar en ICO.

FI ser också bedrägeririsker relaterat till ICO:er.

"Det är en diffus gräns mellan oreglerad verksamhet och den rent bedrägliga. Om man misstänker att man är utsatt för något brottsligt ska man göra en polisanmälan men också kontakta oss på Finansinspektionen. Då har vi möjlighet att föra upp företaget på vår varningslista", säger Moa Langemark.


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?