1515

Finansieringsmarknaden krampar – Fed tvingas rycka ut

Amerikanska statspappersräntor har endast noterat mindre nettorörelser efter svensk stängning på torsdagen, dollarn handlas samtidigt på nära oförändrade nivåer mot andra större valutor.

Foto:Alex Brandon

Problemen fortsätter samtidigt på den korta finansieringsmarknaden i USA, Fed New York meddelade på torsdagskvällen att man kommer att assistera marknaden för fjärde dagen i rad på fredagen, med overnight-repor för för upp till 75 miljarder dollar.

Bloomberg News noterar att allt fler aktörer nu efterlyser mer permanenta lösningar på fundingproblemen, som en stående repofacilitet eller att Fed åter låter balansräkningen växa.

Amerikanska och kinesiska förhandlare på lägre nivå möttes i Washington på torsdagen, och samtalen ska fortsätta på fredagen. Vita husets ekonomiske rådgivare Larry Kudlow sade till Fox News att "det är bättre att samtala än att inte samtala", och han tyckte sig se en "liten uppmjukning" i stämningsläget.

De båda ländernas huvudförhandlare väntas ta över förhandlingarna i oktober.

Brittiska pund stärktes på torsdagskvällen efter att EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker sagt till Sky News att ett brexitavtal kan uppnås före den 31 oktober.

Han sade han gör "allt för att nå ett avtal" och att han var redo att ta bort nödlösningen (backstop) från utträdesavtalet, så länge "objektiven möts - samtliga av dem". 

Fredagens amerikanska dataagenda är tunn, men det står ett antal Fedledamöter på talarlistan; New York-chefen John Williams talar i Zürich klockan 14.15, Boston-chefen Eric Rosengren (som inte ville sänka räntan på onsdagen) talar i New York klockan 17.20 och Dallas-chefen Robert Kaplan talar i Corpus Christi klockan 19.00.

Asiatiska börser noterar överlag försiktiga uppgångar så här långt på fredagen, globala centralbanksstimulanser dämpar oron för en djupare ekonomisk nedgång även om oro kvarstår.

Japans kärn-KPI sjönk till 0,5 procent i augusti från 0,6 procent i juli. Det var en väntad nedgång, men det var också den lägsta nivån sedan juli 2017 vilket illustrerar Bank of Japans svårigheter att få upp inflationen.

Capital Economics noterar i ett kundbrev att den kommande momshöjningen lär försvaga det underliggande pristrycket ytterligare, vilket lär öka trycket på Bank of Japan att införa nya lättnadsåtgärder.

Kinas centralbank satte sin ettåriga primränta (LPR) till 4,20 procent, ner från 4,25 procent i augusti. Den femåriga primräntan lämnades samtidigt oförändrad på 4,85 procent. Sänkningen av den ettåriga räntan gick i linje med marknadens förväntningar, och signalerar att de monetära förhållandena kommer att förbli lätta, men många efterlyser mer regelrätta penningpolitiska lättnader.

"Investerare blir allt mer oroliga eftersom centralbanken redan ligger efter marknadens förväntningar i termer av lättnader", sade Peqian Liu, Kina-ekonom vid Natwest, som dock tillägger att sänkningen av ettåriga LPR kommer att tolkas som att centralbanken har en lättnadsbias.

Även den europeiska dataagendan ät tunn på fredagen, med tysk augusti-PPI, klockan 8.00, och EU-kommissionens snabbindikator på hushållsförtroendet i september, klockan 16.00, som möjliga höjdpunkter.

Det kommer ingen svensk statistik på fredagen, men vice Riksbankschefen Per Jansson ska tala om det ekonomiska läget klockan 8.30. Det publiceras inget förskrivet anförande.


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?