ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Finansbranschen långt efter i hållbarhetsracet

  • Bankerna halkar efter i hållbarhetsmätningen. Foto: TT

Hållbarhet är något som värderas allt högre i Norden. Nu har topplistan över Sveriges mest hållbara företag kommit, utifrån konsumenternas åsikter. Apoteket, Ikea och Volvo hamnar högt upp, men bankerna har fortfarande en lång väg att gå.

Finansbranschen faller fritt i rankingen över varumärken som svenskarna tycker är mest ekologiskt och socialt hållbara. Det visar årets "Sustainable brand index" som görs årligen på initiativ av företaget SB Insight, som arbetar med ökad uppmärksamhet för hållbarhetsfrågor.

"Det är förmodligen inte så många svenskar som förstår sig på vad finansbranschen och bankerna gör för dem som konsumenter när det gäller hållbarhet. Att de mest tänker på egen vinning", säger Erik Hedén, Managing director vid SB Insight.

Av de banker som ingick i undersökningen klarade sig Ica Banken bäst med en placering på 62:a plats av de 286 företag som ingick i undersökningen. Sämre har det gått för bland annat Nordea och SEB som hamnar på 146:e respektive 172:a plats.

"Jag tror konsumenterna ser oss som hållbara eftersom vi arbetar mycket med enkla digitala lösningar. Vi kommunicerar en hel del hållbara tips till konsumenterna, och vi har haft samarbeten med Ica Sverige, bland annat ett projekt där vi från bankens sida redovisade en klimatpåverkan på alla transaktioner man gjorde, om man var med i projektet", säger Marie Halling, vd på Ica Banken.

I toppen på de varumärken som svenskarna anser arbetar mest för hållbarhet är Apoteket, följt av Saltå Kvarn och matvarukedjan Ica. Och trots att Ica Banken toppar listorna bland bankerna, är det långt ifrån deras bästa placering från 2013 när de hamnade på 19:e plats.Varför banken inte klarat sig lika bra som matvaruaffären inom samma koncern, beror på konsumenternas inställning.

"Ica är mycket mer i direktkontakt med konsumenterna, och hållbarhetsarbetet blir naturligt mer synligt för konsumenterna då. I regel hamnar väl konsumentnära varumärken högt i rankingen. Men sen så generellt är banker kanske inte den mest populära kategorin heller, och bankverksamhetens påverkan på hållbarhet är inte lika tydlig som den är hos exempelvis livsmedelsföretag", säger hon.

Undersökningen, som gjorts årligen sedan 2011, genomförs genom att SP Insight frågat över 11.000 konsumenter i Sverige om vilka företag de anser är mest hållbara. I samma index undersöks även svenskarnas intresse för hållbarhet.

"Samtalet om hållbarhet minskar lite, till fördel för Donald Trump och andra faktorer. Det är en ganska stor oro i världen. Renodlade miljöfrågor får ta ett steg tillbaka. Däremot kan vi se att den långsiktiga trenden över hur viktigt hållbarhet är fortsätter öka. Vi behöver inte diskutera hållbarhet längre för att visa att vi bryr oss", säger Erik Hedén.

Anledningen till finansbranschens bottenplaceringar i hållbarhetsrankingen behöver inte vara att företagen inte jobbar med hållbarhet, utan snarare att de förblir passiva i frågan. Enligt Erik Halldén kunde företag tidigare komma högt upp i rankingen genom att vara välkänt och ha ett gott rykte. Men det hjälper inte längre, utan konsumenterna kräver  tydligare krav i företagens arbete för hållbarhet.

"Folk väljer hellre att fälla än att fria numera inför passivitet, där hållbarhetssatsningar inte märks av. Det är därför vi ser en tydlig trend att klassiska omtyckta märken som H&M och Ikea börjar falla i rankingen, och i framtiden kommer nog nyare varumärken synas till i toppen." säger han.

Samtidigt ser han att en polarisering skett i Norden i betydelsen av hållbarhet för människor. Generellt har gruppen som inte alls bryr sig om hållbarhet blivit större, men på sikt kommer den försvinna, då den mest består av äldre människor. Det sker också en ökning bland människorna som bryr sig ännu mer om hållbarhet. Gruppen som har minskat är den grupp som fortfarande är störst, som anser att hållbarhet är viktigt men inte lägger så stor energi på det.

https://infogr.am/sbi-2114159288051

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies