ANNONS:
Till Di.se

Fin börsdebut för Autolivs avknoppning Veoneer

  • Foto: Jesper Frisk

Autolivs avknoppning Veoneer fick ett varmt mottagande på börserna i New York och Stockholm vid noteringen på måndagen.

"Jag är oerhört stolt", säger Jan Carlson, vd och ordförande för Veoneer och ordförande för Autoliv som med en klassisk klockringning drog igång handeln på New Yorkbörsen.

På måndagen rullade fordonssäkerhetsbolaget Autolivs avknoppning Veoneer in på börserna i både Stockholm och New York. Veoneer utgörs av det tidigare affärsområdet Electronics inom Autoliv, som är inriktat mot aktiv säkerhet och system för förarassistans.

"Stämningen är jättekul. Avknoppningen har mottagits väl på börsen. Mottagandet här har varit positivt, såväl här som i Stockholm", säger Jan Carlson.

Veoneers första avslut på Stockholmsbörsen skedde till kursen 357 kronor, men vid stängning hade aktien stigit till 391 kronor. Det kan jämföras med att Autoliv föll med knappt 335 kronor när aktien handlades utan rätt till Veoneeraktier i fredags.

"Investerare har mottagit oss väl och vi har en god förståelse för varför Veoneer har en god position och möjlighet att växa", säger Jan Carlson.

"Vi har en historik bestående av mer än 750 miljoner levererade enheter säkerhetselektronik med marknadens bästa kvalitetsstatistik. Vi vet hur man gör saker och ting som fungerar", tillägger han.

Det sammanlagda värdet av Autoliv och Veoneer är nu cirka 1.297 kronor, vilket motsvarar en kursuppgång på drygt 3 procent från i torsdags då bolaget var en enhet.

Avknoppningen har inneburit att Jan Carlson lämnat över vd-posten på Autoliv till Mikael Bratt. Han kvarstår dock som styrelseordförande. Samtidigt blir han på amerikanskt manér både vd och ordförande för Veoneer. 

Själva avknoppningen gick smidigt internt, hävdar han.

"En grupp människor har huvudsakligen jobbat med uppdelningen av Autoliv och Veoneer. Anställda inom produktutveckling och tillverkning och så vidare har fortsatt med sitt arbete i stort sett ostört av uppdelningen".

Den största utmaningen och viktigast framöver är att se till att Veoneer fungerar välsmort som egen verksamhet.

"Just nu ligger det stora jobbet i att få Veoneer att rulla och gå som ett eget bolag, och fortsätta kunna ta affärer som vi tänkt oss", säger Jan Carlson.

"Det som är viktigt är att de som köper bilarna litar på vår typ av avancerade produkter. Bilförare ska känna sig lika trygga med att en självkörande bil fungerar som med att en krockkudde fungerar", säger Jan Carlson. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies