Filmjätte sväljer Murdochs Fox

NEW YORK

Disney gör en historisk affär när underhållningsjätten köper stora delar av mediemogulen Robert Murdochs 21st Century Fox för motsvarande 440 miljarder kronor.
På drygt tio år har Disney därmed köpt verksamheter för 600 miljarder kronor.

Bild:TT

Affären är den största i Disneys förvärvsräd de senaste åren. Den kommer att rita om kartan i Hollywood än en gång och är ett sätt för de traditionella filmbolagen att med gemensamma krafter stå upp mot streamingjättar som Netflix och Amazon, som investerar enorma summor i sina produktioner. Disney, USA:s största filmstudio, köper delar av det tredje största företaget 21st Century Fox. Nu kommer bolag som Pixar Animation Studios, Marvel Entertainment och Lucas Film, att finnas i samma stall som 21st Century Fox film- och tv-tillgångar.

I affären ingår dessutom kabelnätverken, den internationella verksamheten samt Fox 30-procentiga andel i Hulu, en streamingtjänst som Fox bygger upp tillsammans med Time Warner och Comcast. I augusti meddelade Disney att man kommer att sluta samarbeta med Netflix och i stället sända sitt material på sin egen streamingplattform.

”Jag räknar inte med att vårt kombinerade bolag och den nya streamingtjänsten omedelbart ska nå samma skala som Netflix, men vi ska i alla fall bli en ordentlig utmanare”, sa Disneys ordförande och vd Robert Iger i en intervju med ”sitt” tv-bolag ABC på torsdagen.

Genom affären kommer Disney enligt en analys från banken Barclays att nå ytterligare 46 miljoner prenumeranter på tre stora marknader: USA, Europa och Indien.

”Vi är glada över den här mycket ovanliga möjligheten att bygga ut vår portfölj med älskade franchisebolag och varumärken som kommer att stärka vårt erbjudande. Affären är ett tydligt tecken på den förändring som vår industri genomgår, där kunderna efterfrågar allt större variation inom underhållning, som ska vara mera tillgänglig än någonsin tidigare”, sa Robert Iger.

”Vi är mycket stolta över hur vi har utvecklat 21st Century Fox och jag är övertygad om att den här kombinationen med Disney kommer att ge ett ännu större värde till våra aktieägare”, konstaterade Robert Murdoch.

Men 86-åringen behåller bland annat Fox News och Fox Business utanför affären. Den konservativa nyhetskanalen har en tuff tid bakom sig efter att bolaget tvingats göra sig av med sin starke man och ordförande Robert Ailes liksom stjärnankaret Bill O´Reilly, efter deras mångåriga sexuella övertramp. Sedan dess har Robert Murdoch själv lett tv-kanalen. Fox News är Donald Trumps favoritkanal, vilket mer eller mindre gett australiensaren fri access till Vita huset.

Affären kommer sannolikt att minska konkurrensen mellan filmbolagen och risken är att de amerikanska konkurrensmyndigheterna vill granska uppgörelsen. Analytikerna räknar dock med att affären ska gå igenom även om vissa delar måste plockas bort på grund av konkurrensskäl. Nyligen stämde det amerikanska justitiedepartementet AT&T i ett försök att stoppa teleoperatörens försök att köpa mediebolaget Time Warner för närmare 720 miljarder kronor. Orsaken är att affären riskerar höja priset för konsumenter och konkurrenter.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?