ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Filmen ska locka publiken till biosalongen: ”Unikt projekt i svenska filmindustrin”

  • Moa Gammel Ginsburg och Madeleine Martin som spelar huvudrollerna i filmen Breaking Surface. Foto: Jesper Frisk

Svensk film har svårt att locka svenskarna till biosalongen. Men med den nya filmen ”Breaking Surface” som har premiär under fredagen vill man att ändra på det. ”Det här är verkligen en biofilm”, säger huvudrollsinnehavaren Madeleine Martin. 

”Breaking Surface” handlar om halvsystrarna Tuva och Ida som åker till Nordnorge för sitt traditionella vinterdyk. Men det går inte som planerat. Ett stenras gör så att Tuva blir fastklämd på 30 meters djup, och Ida måste göra allt för att försöka rädda sin systers liv. Kampen mellan liv och död varvas med berättelsen om en komplex systerrelation. Moa Gammel Ginsburg som spelar Ida menar att det som utmärker filmen är att det är en genrefilm med ett inbyggt drama. 

”För mig är genrefilm, till exempel en actionrulle, ointressant om det inte finns en djupare handling”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

”Det är en överlevnadsthriller samtidigt som det är ett relationsdrama om de här två systrarna som försöker stärka sin relation till varandra. Jag läste tio sidor av manuset och visste att jag ville vara med”, säger Madeleine Martin, som spelar Idas halvsyster Tuva. 

Valet av huvudkaraktärer tilltalade henne också.  

”Det är två kvinnor som kämpar för sitt liv. De bråkar inte över en kille eller ligger döda någonstans.” 

”Vad jag vet så finns det ingen film som den här, två tjejer som dyker mitt i vintern med helmask och astronautliknande dräkter. Vanligtvis är det någon snygg tjej i bikini och en farlig haj”, tillägger Moa Gammel Ginsburg. 

Att ha en tydlig och populär genre, som en thriller, kan vara en styrka i dag menar Moa Gammel Ginsburg och Madeleine Martin. De hoppas på att det kommer bidra till att fler går och ser filmen på bio. 

”Jag hoppas att folk inser att det är ett unikt projekt i svenska filmindustrin. Det vore kul om man belönar den här sortens film med bra besökssiffror så att man kan fortsätta med sådana här projekt i framtiden. Men filmen har sålts till många andra länder, så det visar på att det finns ett intresse. Det finns en jättestor marknad utanför Sverige, så även om filmen inte går hem i Sverige kan man få in pengar på annat sätt”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

I rapporten ”Varför når inte svensk film en större publik?” framtagen på uppdrag av Svenska filminstitutet, försöker man reda ut varför svensk film inte når ut till en större publik, och framför allt den svenska publiken. Trots framgångar för svenska filmskapare på internationella filmfestivaler så har nämligen den svenska filmen svårt att hitta sin publik i Sverige.  Under 2019 minskade antalet besökare som såg svensk film på bio med nästan en tredjedel jämfört med året innan, enligt färska siffror från Sveriges Biografägareförbund.

  • Foto: Jesper Frisk

Något man kan se är att vissa genrer attraherar fler tittare än andra, bland annat komedier, action och äventyr. Det här är genrer som generellt är underrepresenterade i svensk film. Istället är drama och dokumentärer starkt överrepresenterade, två genrer som efterfrågas mindre. 

”Jag själv är en dramatorsk, men jag tror att den stora publiken vill gå och se filmer som 'Avengers' och 'Star Wars', och vi i Sverige måste nog börja hänga med i den svängen”, säger Madeleine Martin.

Gemensamt för dessa actionfilmer är att de är visuellt storslagna. Filminstitutets rapport visar att produktionsvärdet och visuella effekter spelar en stor roll för filmens framgång. Visuella effekter har blivit allt vanligare och de amerikanska filmer som hade flest antal biobesökare globalt under 2018 innehöll alla visuella effekter eller var animerade. Svenska filmer har generellt lite visuella effekter, bara omkring två eller tre procent av budgeten läggs på det. I amerikanska filmindustrin är motsvarande siffra 30 till 35 procent. Men det finns andra sätt att uppnå högt produktionsvärde, till exempel genom scenografi, kläder och miljöer. 

”Jag tror att vi måste våga bygga filmer som är storslaget visuella för att locka tillbaka publiken till svenska filmer. Annars går man hellre och ser 'Star Wars' som har en miljard i budget och är ett visuellt äventyr. Vi måste höja de visuella ambitionerna och den här filmen tycker jag har gjort det. Den känns inte svensk”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer