Annons

Filmen ska locka publiken till biosalongen: ”Unikt projekt i svenska filmindustrin”

Svensk film har svårt att locka svenskarna till biosalongen. Men med den nya filmen ”Breaking Surface” som har premiär under fredagen vill man att ändra på det. ”Det här är verkligen en biofilm”, säger huvudrollsinnehavaren Madeleine Martin. 

Moa Gammel Ginsburg och Madeleine Martin som spelar huvudrollerna i filmen Breaking Surface.
Moa Gammel Ginsburg och Madeleine Martin som spelar huvudrollerna i filmen Breaking Surface.Foto:Jesper Frisk

”Breaking Surface” handlar om halvsystrarna Tuva och Ida som åker till Nordnorge för sitt traditionella vinterdyk. Men det går inte som planerat. Ett stenras gör så att Tuva blir fastklämd på 30 meters djup, och Ida måste göra allt för att försöka rädda sin systers liv. Kampen mellan liv och död varvas med berättelsen om en komplex systerrelation. Moa Gammel Ginsburg som spelar Ida menar att det som utmärker filmen är att det är en genrefilm med ett inbyggt drama. 

”För mig är genrefilm, till exempel en actionrulle, ointressant om det inte finns en djupare handling”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

”Det är en överlevnadsthriller samtidigt som det är ett relationsdrama om de här två systrarna som försöker stärka sin relation till varandra. Jag läste tio sidor av manuset och visste att jag ville vara med”, säger Madeleine Martin, som spelar Idas halvsyster Tuva. 

Valet av huvudkaraktärer tilltalade henne också.  

”Det är två kvinnor som kämpar för sitt liv. De bråkar inte över en kille eller ligger döda någonstans.” 

”Vad jag vet så finns det ingen film som den här, två tjejer som dyker mitt i vintern med helmask och astronautliknande dräkter. Vanligtvis är det någon snygg tjej i bikini och en farlig haj”, tillägger Moa Gammel Ginsburg. 

Att ha en tydlig och populär genre, som en thriller, kan vara en styrka i dag menar Moa Gammel Ginsburg och Madeleine Martin. De hoppas på att det kommer bidra till att fler går och ser filmen på bio. 

”Jag hoppas att folk inser att det är ett unikt projekt i svenska filmindustrin. Det vore kul om man belönar den här sortens film med bra besökssiffror så att man kan fortsätta med sådana här projekt i framtiden. Men filmen har sålts till många andra länder, så det visar på att det finns ett intresse. Det finns en jättestor marknad utanför Sverige, så även om filmen inte går hem i Sverige kan man få in pengar på annat sätt”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

I rapporten ”Varför når inte svensk film en större publik?” framtagen på uppdrag av Svenska filminstitutet, försöker man reda ut varför svensk film inte når ut till en större publik, och framför allt den svenska publiken. Trots framgångar för svenska filmskapare på internationella filmfestivaler så har nämligen den svenska filmen svårt att hitta sin publik i Sverige.  Under 2019 minskade antalet besökare som såg svensk film på bio med nästan en tredjedel jämfört med året innan, enligt färska siffror från Sveriges Biografägareförbund.

Foto:Jesper Frisk

Något man kan se är att vissa genrer attraherar fler tittare än andra, bland annat komedier, action och äventyr. Det här är genrer som generellt är underrepresenterade i svensk film. Istället är drama och dokumentärer starkt överrepresenterade, två genrer som efterfrågas mindre. 

”Jag själv är en dramatorsk, men jag tror att den stora publiken vill gå och se filmer som 'Avengers' och 'Star Wars', och vi i Sverige måste nog börja hänga med i den svängen”, säger Madeleine Martin.

Gemensamt för dessa actionfilmer är att de är visuellt storslagna. Filminstitutets rapport visar att produktionsvärdet och visuella effekter spelar en stor roll för filmens framgång. Visuella effekter har blivit allt vanligare och de amerikanska filmer som hade flest antal biobesökare globalt under 2018 innehöll alla visuella effekter eller var animerade. Svenska filmer har generellt lite visuella effekter, bara omkring två eller tre procent av budgeten läggs på det. I amerikanska filmindustrin är motsvarande siffra 30 till 35 procent. Men det finns andra sätt att uppnå högt produktionsvärde, till exempel genom scenografi, kläder och miljöer. 

”Jag tror att vi måste våga bygga filmer som är storslaget visuella för att locka tillbaka publiken till svenska filmer. Annars går man hellre och ser 'Star Wars' som har en miljard i budget och är ett visuellt äventyr. Vi måste höja de visuella ambitionerna och den här filmen tycker jag har gjort det. Den känns inte svensk”, säger Moa Gammel Ginsburg. 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MedicagoAnnons

Medicago firar 25 år – därför har de lyckats

Fyllning av vialer i C-klass.
Fyllning av vialer i C-klass.

Sedan Medicago grundades 1995 har bolaget utvecklats till att bli en väletablerad kontraktstillverkare på den svenska marknaden. Under de senaste 15 åren har Medicago erbjudit kontraktstillverkning inom både medicinteknik och bioteknik. 

Kontraktstillverkning inom bio- och medicinteknik kan innebära en lång och utdragen process där många bitar ska falla på plats, till exempel krävs rätt teknik för ändamålet såväl som ekonomiska förutsättningar och tidsram. Trots stor efterfrågan kan det vara svårt att hitta aktörer som möter behoven, och att hitta en match är inte helt enkelt, i synnerhet för företag som vill tillverka mindre volymer. Det Uppsalabaserade företaget Medicago erbjuder ett koncept med korta beslutsvägar, hög flexibilitet och konkurrenskraftiga ledtider. Medicagos vd Jan Henriksson berättar: 

 –För de som har bråttom eller som önskar en mindre produktion är vi mycket konkurrenskraftiga inom både bioteknik och medicinteknik. Vår storlek gör att vi snabbt kan sätta igång kvalitetssäkrade produktioner med spårbarhet på alla komponenter. Speciellt starka är vi på frystorkning och tillverkning i renrum. 

Kvalitetssäkrade produktioner optimerade efter kundens behov

Företaget anpassar tillverkningsprocesserna utefter sina kunders behov. Vissa önskar hjälp med delar av tillverkningsprocessen för att komplettera sin befintliga produktionskapacitet, medan andra vill att Medicago sköter hela processen från idé till färdig produkt. Oavsett omfattning gäller alltid kvalitetssäkrade produktioner, vilket Medicago har lång erfarenhet av med kvalitetssystemen ISO9001 och ISO13485. 

– Vi har full spårbarhet i alla led. Då vi är certifierade sker regelbundet externa auditeringar som säkerställer att alla viktiga bitar finns på plats. Inom medicinteknik arbetar vi med både klass 1-produkter såväl som medicintekniska produkter med mycket höga kvalitetskrav. Det är viktigt för oss att vara en pålitlig leverantör och att kunderna känner sig trygga hos oss, avslutar Jan Henriksson.

Fakta Medicago
Medicago är ett familjeägt företag som grundades 1995, beläget i Uppsala och verksamt inom bio- och medicinteknik. Företaget är en väletablerad kontraktstillverkare enligt ISO9001 och ISO13485 åt både stora och små kunder. Medicago har också ett eget produktsortiment, med tillverkning av bland annat buffertar (SmartBuffers®), immunologiska reagenser och kit samt lektiner och bioaktiva proteiner, som marknadsförs och säljs över hela världen. Läs mer på www.medicago.se

Mer från Medicago

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Medicago och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?