Annons

Fillon står inför svår balansakt

Det blev en storseger för högerpolitikern François Fillon när den franska högern röstade fram sin kandidat till presidentvalet i söndags.
En svår balansgång väntar dock honom, när han ska locka högerväljare utan att skrämma bort vänstern.

François Fillon.
François Fillon.Bild:TT

Med 66 procent tog François Fillon hem primärvalet mot konkurrenten Alain Juppé, som in i det sista hade hoppats på en seger.

Därmed kommer François Fillon ett steg närmare att bli Frankrikes näste president, när valet hålls i april och maj 2017. För att Frankrikes näste president med stor sannolikhet tillhör högerpartiet les Républicains, är opinionsmätningar, analytiker och till och med vänsterpolitiker, överens om.

Men innan François Fillon kan flytta in i Elyséepalatset väntar en lång och hård kamp, där mycket fortfarande kan hända.

Nu gäller det för mannen som var premiärminister under Nicolas Sarkozy att förklara vad han vill för Frankrike.

Under primärvalskampanjen har han framstått som relativt konservativ, även om han själv kallar sig liberal. Han är internationalist, men inte riktigt lika EU-vänlig som Alain Juppé och säger sig uppskatta Rysslands president Vladimir Putin.

På den ekonomiska fronten vill François Fillon bland annat sänka hushållens skatter, och avskeda 500.000 statliga funktionärer, bland annat genom att öka tjänstemännens arbetstid från 35 till 39 timmars arbetsvecka.

När hans politiska motståndare påstått att hans politik är orealistisk och leder till försvagad tillväxt, har François Fillon bara ryckt på axlarna och frågat ”vilken tillväxt?”, samtidigt som han anser att Frankrike när budgetbalans 2022 om han får styra.
Efter segern måste François Fillon bli tydligare. Hittills har han framstått som stadig, lugn och ärlig. För att få fram sitt budskap har han inte behövt veva med händerna, som många andra franska politiker gör.

Nu måste han visa vad det betyder när han säger att ”Frankrike vill ha sanning och handling”. Lyckas han kan han bli den samlande man som högerpartiet les Républicains har saknat, efter att i flera år ha hemsökts av den impopuläre forne statschefen Nicolas Sarkozy.
Misslyckas han blir presidentvalet i vår genast mycket oklarare.

Anledningen stavas det högerextrema partiet Front National och dess partiledare Marine le Pen. Enligt de flesta mätningarna är det nämligen hon och François Fillon som står öga mot öga i den andra presidentvalsomgången den 7 maj.

För François Fillon innebär det en klurig sits. Han har under hösten tydligt markerat sin ståndpunkt i frågan om invandring; vid flera tillfällen har han pratat om islam som ett problem och betonat vikten av att de som bor i Frankrike anammar en fransk identitet. Det kan hjälpa honom att plocka rösterna från potentiella Le Pen-väljare.

Men väljer han att flörta för hårt med de högerextrema väljarna (ett misstag som Nicolas Sarkozy gjorde) kan han också avskräcka mer liberala väljare inom sitt parti, och kanske än viktigare, de vänsterväljare som i ett Fillon-Le Pen-scenario skulle tvingas rösta på honom.
François Fillon står med andra ord inför en svår balansakt. Men klarar han att inte ramla ser det ut som om Frankrike får ett betydligt stabilare styre än vad landet har haft de senaste fem åren med François Hollande vid makten.


Innehåll från PostnordAnnons

Digitala lås möjliggör leveransplatser ännu närmare kunden

Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson
Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson

Den digitala handeln genomgår just nu en snabb utveckling, där nya tekniska lösningar öppnar upp för nya kundnära leveransplatser. Här spås det digitala låset kunna revolutionera leveransmetoderna för både B2B och B2C.

Vi befinner oss just nu i en historisk tid för e-handeln – i coronapandemins spår handlar svenska konsumenter på nätet som aldrig förr. Som en direkt följd av detta efterfrågas också fler alternativa leveranssätt. 

Utvecklingen inom business-to-consumer med flexibla och kundnära leveranslösningar spås nu få effekt även för business-to-business, och här vill PostNord leda utvecklingen. Nyckeln till framgång för både B2C och B2B kommer bli det digitala och uppkopplade låset, tror Helena Sjöberg som är affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord. 

– På konsumentmarknaden har det hänt oerhört mycket de senaste åren, exempelvis med digitala lösningar där slutkunden kan spåra och förändra sina leveransval under paketets resa. På B2B-sidan finns givetvis samma behov och efterfrågan, men där har utvecklingen inte gått lika snabbt. Vår lösning med den uppkopplade leveranscontainern är ett led i att spegla de flexibla leveranserna som i dag finns tillgängliga för konsumenter, säger hon.

Leveranscontainer ökar säkerheten på flera plan

Med hjälp av ett digitalt lås kan PostNord leverera varor till låsta utrymmen som chauffören låser upp med en digital engångsnyckel. Det kan vara en leveranscontainer på en byggarbetsplats som fungerar som en sluss där gods kan lämnas av och sedan hämtas vid lämpligt tillfälle.

– Med en leveranscontainer kan vi leverera från allmän väg istället för att köra in på byggarbetsplatsen. Detta är en säkerhetsåtgärd lika mycket som att det underlättar för mottagaren som inte behöver avbryta sitt arbete för att ta emot en leverans, säger Helena Sjöberg. 

Satsningen på leveranscontainers finns tillgänglig i hela Sverige sedan årsskiftet och har tagits emot väl av användarna. Förutom de positiva effekterna där lossningsprocessen flyttas från själva byggarbetsplatsen, ökar spårbarheten vid användning av digitala lås. Detta innebär en ökad säkerhet för både mottagare och avsändare. 

Nya generationens paketbox är här

Samma smarta teknik med digitala lås används också för konsumentmarknaden. Just nu kör PostNord ett pilotprojekt i Stockholm med omnejd där 100 paketboxar placerats ut på strategiska ställen primärt utomhus, som i närheten av matbutiker och bostadsområden. E-handelskunderna i det aktuella området kan välja boxen som leveransalternativ, och följer sedan paketets resa dit genom PostNords mottagarapp. När paketet är levererat får slutkunden en notis och kan själv hämta ut paketet när det passar med hjälp av mobilt bank-id. Boxen öppnas med appen via bluetooth.

– Vi tror att vi har någonting väldigt lovande på gång i och med den här piloten. Det är spännande att PostNord är en viktig del i tekniksprånget och den digitalisering vi ser på bred front inom logistikbranschen, säger Helena Sjöberg.

Potentialen för det digitala låset är enorm, menar Helena Sjöberg. PostNord testar nu även leverans till paketboxar vid obemannade dagligvarubutiker på landsbygden som ett komplement till ombuden. I framtiden kommer det digitala låset även möjliggöra leveranser i det egna garaget eller innanför ytterdörren.

– De fantastiska tillväxtsiffrorna för e-handeln 2020 öppnar upp för en ännu större variation av leveransalternativ. Vi tror inte att de nya innovativa leveranssätten kommer ersätta ombuden, utan här handlar det om att skapa ännu fler leveranspunkter närmare konsumenten och göra det nätet ännu mer finmaskigt, säger Helena Sjöberg.

Fakta om PostNord

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi nya lösningar för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.

Läs mer om PostNords arbete med paketboxar här. 

Nyfiken på den smarta tjänsten DigitalLOCK? Ta reda på mer här. 

 

 

Mer från Postnord

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?