Fillon pressas att dra sig ur kampanjen

François Fillon talade inför tiotusentals anhängare i Paris på söndagen under allt starkare press på att han ska dra sig ur presidentvalskampanjen. Men Fillon vägrar.
Ingen kan i dag hindra mig från att kandidera, säger han i fransk tv.

Bild:TT

Fillon har kämpat i motvind sedan det avslöjats att han som parlamentariker anställt sin fru som avlönad assistent utan att hon behövt utföra några arbetsuppgifter. Han är nu föremål för en brottsutredning. I en tidningsintervju på söndagen slår Penelope Fillon tillbaka.

"Han behövde någon som utförde uppgifter. Om det inte hade varit jag, skulle han ha betalat någon annan att göra det så vi bestämde att det skulle vara jag", säger hon i Le Journal du Dimanche, i en första offentlig kommentar sedan anklagelserna.

Hon säger också att hon säger till maken varje dag att han ska "fortsätta till slutet", men att det slutliga beslutet om huruvida han ska hoppa av eller inte är upp till honom.

Senast den 17 mars måste alla kandidater ha stöd av minst 500 valda företrädare för att få ställa upp i presidentvalet.

En ledande politiker i Republikanerna avslöjade att många tongivande partiföreträdare förberedde ett uttalande där de ger sitt stöd till 71-årige Alan Juppé, som förlorade primärvalet mot Fillon i november. Förre presidenten Nicolas Sarkozy hade ett långt telefonsamtal med Juppé, som tidigare varit premiärminister och utrikesminister.

71-årige veteranpolitikern Alain Juppé, tidigare premiärminister och utrikesminister, framstår alltmer som en trolig kandidat. Fillon besegrade Juppé i de konservativas primärval i november. En källa med insyn har tidigare sagt att Juppé kan tänka sig att kandidera "på vissa villkor".

Opinionsmätningar talar sitt tydliga språk — Fillon har inte en chans att gå vidare till nästa omgång i presidentvalet. Det skulle däremot Juppé, som dock skulle ställas mot extremhögerns Marine Le Pen i den andra valomgången.

Den nya strategin ska läggas fram inför ett krismöte på måndagen. Sammanträdet skulle egentligen ha hållits dagen därpå, men har tidigarelagts.

Fillons kampanj har de senaste dagarna skakats av en rad avhopp. Under lördagen sällade sig fem republikanska EU-parlamentariker till skaran som inte längre stödjer honom. De kräver att partiet snabbt utser en ny kandidat.

Tidigare har ledaren för centerpartiet UDI, som bildar allians med Republikanerna, sagt att Fillon skulle leda till "en säker förlust". Jean-Christophe Lagarde har hotat bryta alliansen om inte Juppé utses till kandidat.

Syftet med söndagens massmöte i Paris var att visa att Fillon har ett massivt stöd bland gräsrötterna.

"Jag anser att kampanjen mot Fillon är helt skandalös. Varför klandra honom när han var på väg att vinna valet? Det är så ohederligt", sade 62-åriga före detta förläggaren Annette Dore till Reuters.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?