1515
Annons

Fick sparken, gjorde comeback – och fick företaget lönsamt

Under 1990-talets finanskris fick Johnny Karlsson sparken.

Tio år senare återvände han till samma arbetsplats – som vd för Dataliner och med målet att bygga ett mindre men lönsamt bolag.

”Ett större bolag blir mycket känsligare för konjunkturnedgångar”, säger han.

Johnny Karlsson, vd och ägare för Dataliner, har ett stort bilintresse med 20 bilar i ägo. ”Framförallt gillar jag att skruva på amerikanska V8:or. Enkel teknik, oslagbart ljud.”
Johnny Karlsson, vd och ägare för Dataliner, har ett stort bilintresse med 20 bilar i ägo. ”Framförallt gillar jag att skruva på amerikanska V8:or. Enkel teknik, oslagbart ljud.”Foto:Henrik Lenngren

När Nicator 1984 tilldelades Svenska Exportpriset gick 90 procent av företagets produkter för krockskadade bilar på export. I Frankrike hade företaget ett eget dotterbolag med 20 anställda. Som mest hade man fyra egna dotterbolag och omsatte 70 Mkr.

Men efter industrinedgången i början av 1990-talet blev ingenting sig likt. Då fick ett stort antal anställda lämna, däribland Johnny Karlsson som hade gjort kometkarriär inom bolaget.

”Jag gick från lagerarbetare och förman till produktionsteknisk ansvarig till inköpare. Till slut hade jag en egen avdelning där vi skötte all internationell support. Jag jobbade även i USA som kundservice- och lageransvarig. Egentligen kände jag inget agg för det som hände; jag förstod att de var tvungna att ’klippa’. Men en röst inom mig sa att jag en dag skulle komma tillbaka”, säger Johnny Karlsson.

Tio år senare, när företaget bytt namn till Dataliner och var konkursmässigt, fick han en förfrågan att bli ny vd på halvtid. Av 45 anställda fanns bara sex kvar.

”Man hade under den period jag varit borta fattat en hel del felaktiga beslut. Jag lyckades förhandla fram ett avtal med ägaren av bolaget så jag kunde ta över det och driva det vidare”, säger Johnny Karlsson.

Åren före hans återkomst störtdök exportförsäljningen, från 25 Mkr till 500.000 kronor.

”Det var bara att kavla upp ärmarna och börja från start, det vill säga bli starka i våra närområden.”

Samtidigt låg det i linje med Johnny Karlssons ambitioner:

”Jag har aldrig haft en önskan att bygga ett så stort bolag, även om det inte skulle vara några större problem. Jag driver hellre ett mindre lönsamt bolag här i Eskilstuna än ett större olönsamt som säljer worldwide. Ett större bolag blir mycket mer känsligt för konjunkturnedgångar än ett mindre.”

Dataliner säljer produkter till framför allt skadeverkstäder som de behöver för att återställa krockade bilar. Det handlar om verktyg för att reparera bucklor. Sverige är huvudmarknaden även om viss försäljning fortfarande sker till Japan, Norge, USA, Estland och Australien.

”De senaste fyra åren har vi i princip dubblat omsättningen, trots att vi knappt gör någon marknadsföring alls. Varumärket är fortfarande starkt i Sverige och världen. Vi har trots allt tillverkat riktbänkar och mätsystem samt tillbehör för krockskadade bilar i nästan 40 år.”

Ett annat skäl till att Dataliners tillväxtkurva pekar uppåt, även om det alltså inte är Johnny Karlssons drivkraft, är en tydlig säljstrategi.

”Vi vill att våra kunder ska få chansen att i lugn och ro få prova produkter i sin verkliga miljö i sina egna verkstäder. Vi ställer ut dem hos kunderna under två veckor utan köptvång och någon kostnad för kunden, produkter som vi vet kommer underlätta arbetet och kunderna kommer tjäna pengar på dem. Det är väldigt få produkter som behöver tas tillbaka”, säger Johnny Karlsson.

Nästa år fyller han 60. Utan vemod i rösten konstaterar han att han har ”börjat fundera på reträtten”.

”Det är anledningen till att jag har börjat tillverka karosser i glasfiber med ett utseende som påminner om Porsche Speedster från 1950-talet.”

Det sker i hans andra bolag, Viking Tool International, som säljer egentillverkade Speedster-karosser samt tillbehör för dessa, och även tillbehör för veteran-Volkswagen. Tillsammans med en kompis äger Johnny Karlsson en fabrik i Estland.

”Han gjuter och grundlackerar karosserna, sedan säljer jag dem från Eskilstuna. Vi har exporterat en hel del till Norge i år.”

Viking Tool International (som startades tillsammans med brodern Thomas) har visserligen legat vilande i många år, men har en gedigen historia. 1994, två år efter starten, blev man Årets nyföretagare efter att ha landat en tysk beställning som var fyra årsproduktioner och skulle levereras inom fyra månader med kvalitetskrav enligt Tysklands försvarsmakt.

”Vi anställde 28 personer på ett bräde och tillverkade 80.000 hopfällbara handsågar i aluminium. Vi körde verkligen järnet. När jag slutade jobba, ofta vid midnatt, tänkte jag ofta: ’aha, är det så här frisk luft känns’.”

Affärsidén där och då var att sälja verktyg som är svåra att hitta på annat håll. De hopfällbara aluminiumsågarna var en sådan uppfinning, företagets spikutdragare en annan.

”Båda produkterna har sålts vidare till andra bolag, trots att det säkert skulle gå att leva på att bara tillverka och sälja dem. I dag är buckeldragare och punktsvetsar Dataliners storsäljare, med buckeldragarna har vi cirka 75 procent av svenska marknaden. Jag har nog ett öga för vilka produkter som går att sälja. Jag ser affärsmöjligheter överallt, det gäller bara att fokusera.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?