Annons

Fick slita hårt för storinvesteringen – nu är de Gasellvinnare

Tiden var inne för något större, insåg Rikard och Carolina Lingvall. De satsade 100 procent på att modernisera sin anläggning, jobbade stenhårt och växte snabbt.

Nu är Pulverlack i Hedesunda Gasellvinnare i Gävleborgs län.

Foto:Jesper Frisk

Det bor bara drygt 2.500 personer i den lilla församlingen Hedesunda i Gävle kommun. Familjen Lingvalls pulverlackeringsföretag har tolv anställda, varav de allra flesta bor i Hedesunda.

Företaget startades 1997 av Rikard Lingvalls pappa Benny Lingvall, som tidigare var billackerare under många år. Det var då ett enmansföretag.

”Han var ensam i bolaget fram till 2009”, säger Rikard Lingvall.

Då började han själv och hustrun Carolina Lingvall jobba mer och mer i bolaget och generationsskiftet har skett successivt och mer eller mindre av sig självt.

”Övergången har känts väldigt naturlig, det är inget vi egentligen har jobbat så aktivt med.”

Benny Lingvall finns fortfarande med i företaget, både som delägare och på plats i verksamheten.

”Han tillför jättemycket. Det är värdefullt att ha honom här”, säger Carolina Lingvall.

Lista: Här är alla vinnare i Gävleborgs län 2019 

Inne i produktionen går lackeringsanläggningen för högvarv. Pulverlack i Hedesunda sysslar med legolackering och lackerar andras gods.

”Vi hanterar många produkter av metall. Det är mycket VVS, ventilation och hissar”, säger Carolina Lingvall.

Fram till för några år sedan lackerades allting för hand, men verksamheten kom till ett vägskäl 2015 när företaget var tvungna att välja spår. Kunderna växte och ville ha mer och mer utfört. Volymerna ökade.

Valet blev nästan aldrig ens ett val. Efterfrågan krävde tillväxt och något större. Och så fick det bli.

Man bestämde sig för att investera i en modern pulverlackeringsanläggning som skulle göra det möjligt att ta åt sig helt andra volymer med gods än vad som gick när företaget lackerade för hand.

”Det var en lite jobbig period. Vi visste att vi skulle göra en stor investering och att vi var tvungna att ta på oss väldigt mycket jobb innan för att våga göra investeringen, jobb som vi egentligen inte borde ha klarat av. Produktionsmässigt var det väldigt pressat. Vi jobbade stenhårt tiden innan för att få in kapital”, säger Rikard Lingvall.

”Dessutom var vi ju tvungna att visa våra befintliga kunder, som också växte, att vi kunde klara av att hålla deras takt.”

Fler och fler personer anställdes och åren 2016-2017 ökade efterfrågan och omsättningen drog iväg. 

”Vi har vuxit i den nya storleken allt eftersom”, säger Carolina Lingvall.

Varför de lyckats så bra att de nu står som Gasellvinnare i Gävleborg har de först svårt att svara på.

”Men jag tror att erfarenheten av handlackeringen betyder mycket”, säger Carolina Lingvall och vänder sig mot Rikard Lingvall som nickar:

”Ja, även om det inte blir lika mycket hantverk i en maskin så finns ju grundkunskapen där tack vare vår långa erfarenhet av yrket. Nu har vi också en modern anläggning som levererar ett bra resultat. Vi har också fantastiska medarbetare som gör ett mycket bra jobb och är noggranna och duktiga på det de gör”, säger han.  

”Våra kunder vet att vi levererar kvalitet. Det är det vi lever på. Vi har aldrig behövt marknadsföra oss.”

Företaget har i mångt och mycket behållit sitt sätt att leda företaget från när de var ett mindre företag. Organisationen är platt, några titlar existerar inte.

Både Rikard och Carolina Lingvall lyfter gång på gång fram personalen som helt ovärderlig för framgångarna.

”Det är det roligaste av allt - att vi har kunnat växa med fler medarbetare. Att det faktiskt har varit möjligt även på en liten ort”, säger Carolina Lingvall.

Och ännu är inte toppen nådd.

”Vi ska absolut fortsätta att växa, men det ska nog inte bli ett sådant hopp igen som det blev 2016. Det får gå i lite lugnare tempo, men framåt ska vi”, säger Rikard Lingvall.

 


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?