Fick nytändning i kyrkan

Nu tändas mer än tusen juleljus. Faktum är att flera miljoner exemplar lämnat den familjeägda Skånska stearinljusfabriken inför årets storhelger.

Efter en tuff uppförsbacke finns i dag närmare hälften av landets kyrkor bland kunderna.

Dan Wallins farfar startade ljustillverkning redan 1951. I dag är det han och systern Cecilia Wallin som har tagit över tillverkningen i Skånska Stearinljusfabriken.
Dan Wallins farfar startade ljustillverkning redan 1951. I dag är det han och systern Cecilia Wallin som har tagit över tillverkningen i Skånska Stearinljusfabriken.Bild:Björn Solfors

”Varmt? Då skulle du hälsa på här på sommaren.”

Strax bakom Dan Wallin, som tillsammans med sin syster Cecilia Wallin äger Skånska Stearinljusfabriken, står två stora kärl fyllda med smält stearin. Den heta vätskan blandas med stearingranulat innan det är dags för gjutning.

”Därefter ska ljusen kylas i lagom takt för att få en blank yta. Ett vanligt kronljus tar cirka 40 minuter att tillverka, men ett tjockare blockljus kan ta flera timmar att få klart”, förklarar Dan Wallin.

Överallt står nygjutna ljus på rad. I en hörna doppas vita ljus gröna och i en annan plockas andaktsljus ner i förpackningar. Just den typen av ljus är en av företagets storsäljare och är en vanlig syn ute i landets kyrkor.

”Kyrkan i Sverige har haft problem i många år med minskat antal medlemmar. Men många går fortfarande in för att tända ett ljus och söka lite lugn och ro. Försäljningen av just andaktsljus bara ökar för varje år.”

Enligt Dan Wallins uppskattning finns företagets ljus, allt ifrån altarljus och dopljus till dragtåliga kanalljus, i 40–50 procent av landets kyrkor och församlingar. En hög siffra, med tanke på hur det såg ut för familjeföretaget i slutet av 1980-talet. Då var kyrkportarna helt stängda för företaget och konkurrenten Liljeholmen hade monopol.

Samtidigt hade landets sjukhus, en tidigare storkund hos Skånska Stearinljusfabriken, minskat sina inköp av levande ljus och kunderna i dagligvaruhandeln började gå över till billigare, massproducerade alternativ.

”Min far sysslade dessutom med det här vid sidan av sitt andra jobb. Omsättningen sjönk och ingen visste riktigt vad som skulle hända med företaget.”

Ljustillverkningen startade redan 1951, i verkstaden på granngården Ängeltofta Gods, av syskonen Wallins farfar och ett par av hans kolleger. 40 år senare tändes en ny, ljus idé gällande just landets kyrkor. Varför inte försöka bryta monopolet? I samma veva, runt 1992, klev Dan Wallin ombord på företaget som draglok i nystarten.

”Vi gav det en ny chans. Vi ringde, skickade säljbrev och ställde ut på särskilda kyrkomässor. Konkurrenten såg oss nog inte som något hot.”

Kyrkan ställde krav på högsta kvalitet och Skånska Stearinljusfabriken fick ställa upp på sotningstest för att visa att ljusen inte sotade och påverkade den känsliga kyrkinredningen negativt. För att slåss mot ett av Sveriges starkaste varumärken gällde det också att vara billiga.

”Min far är tekniskt duktig och hade byggt och modifierat många av våra maskiner på egen hand. Det gjorde att vi inte hade så hög produktionskostnad. Som liten aktör är det också enklare att snabbt ställa om produktionen och tillverka specialljus.”

Det öppnade dörrarna. Att företaget samtidigt lyckats behålla en hög lönsamhet beror på ett enda beslut:

”Vi säljer och levererar nästan allting själva, direkt från fabrik till kund. En tredje part äter upp alldeles för mycket”, säger han.

60 procent av produktionen går i dag till kyrkorna och ytterligare 30 procent säljs i den egna butiken. Resterande 10 procent levereras under det egna varumärket Vita som lösvikt till inredningsbutiker och presentaffärer.

”Jag startade varumärke 2007. Jag tyckte att det fanns så mycket dåliga ljus i handeln. Kanske var jag lite övermodig och trodde att det skulle gå snabbare, men nu ser vi att försäljningen ökar.”

Sedan tidigare har företagets kyrkkunder en egen webbutik, den första i sitt slag i Sverige, och under 2017 lanseras även en webbshop för privatkunder. Samtidigt har syskonen Dan Wallin och Cecilia Wallin utvecklat sina produkter vidare.

”Vi har precis bytt till enbart animaliskt stearin, alltså med fett som kommer från slakteriavfall. Problemet med vegetabiliska inslag är att det ofta innehåller palmolja, som inte är bra för miljön.”

Stearinet, som förädlas av en svensk aktör, är en gigantisk råvara även vid tillverkning av kosmetik, gummi och plast och den höga efterfrågan globalt fick priset att stiga med 20–30 procent för några år sedan. Men trots ekonomiska utmaningar finns också en odiskutabel fördel.

”Allt vi levererar brinner ju upp. På det viset är det en väldigt bra produkt att sälja”, säger Dan Wallin.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?