ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Fiberexpert visar var skåpet ska stå

  • Peter Lidevad och Mats Sandin bär på ett markskåp för fiber. Foto: Henrik Lenngren

2.000 fakturerade kronor på ett halvår – C3 Connect fick ingen flygande start.
Men språngbrädan till fiberns värld höll och nu skapar utrullningen högtryck.
”Det råder en enorm efterfrågan just nu”, säger vd:n Mats Sandin.

Sågverksarbetare, bygghandlare, taxichaufför, FN-soldat, revisor och finanschef inom telekombranschen. Mats Sandins cv var lika brokigt som mångskiftande när han 2012 bröt sig loss och gick ’all in’ på entreprenörskapet.

”Jag såg att det fanns en nisch inom det kopparbaserade telekomnätet, som ägs och drivs av Skanova, för att utveckla en verksamhet. Det är en marknad som minskar eftersom allt fokus de senaste åren har legat på fiberutbyggnad. De flesta aktörer inom telekombranschen är inte intresserade av en marknad som i princip endast består av underhåll och årligen minskar med 15 procent”, säger han.

Fyra år senare levererar C3 Connect kopplingsprodukter och kapslingsprodukter för byggande och underhåll av det svenska data- och telekommunikationsnätet.

Men även om det har lossnat nu – företaget omsätter 33 Mkr och växer stadigt – vittnar Mats Sandin om en tuff och osäker start på resan som egenföretagare.

”När jag fick idén var det inte helt lätt att övertyga nyckelpersoner att komma in som medarbetare i en bransch med stora spelare och med tidigare säkra anställningar. Jag skulle även övertyga leverantörerna. Det tog tid att övertyga branschen om att vi gjorde en långsiktig satsning och att vi inte ville prisa in oss”, säger han.

Sex månader efter starten hade C3 Connect fakturerat 2.000 kronor och grundartrion – som förutom Mats Sandin bestod av Peter Lidevad och Jonas Martinsson – kände hur oron spred sig.

”Vi började fundera på hur länge vi kunde hålla ut. Att det till slut släppte berodde nog mycket på det förarbete vi hade gjort med att sätta upp bolagets infrastruktur med finansiell och logistisk förmåga”, säger Peter Lidevad.

När intäkterna väl kom var det kopparnätet som generade mer eller mindre alla intäkter det första året.

”Vår strategi var att bilda oss en nisch som leverantör av komponenter till kopparnätet för att etablera oss inom telekombranschen och sedan gå vidare mot fibernätet”, säger Hans Sandin.

I dag ligger 80 procent av företagets omsättning i fibernät. C3 Connect säljer främst markskåp, skarvboxar och tillbehör.

”Just nu är det ett enormt tryck i fiberutrullningen. Tydligast märks det på att orderingången på våra fiberprodukter aldrig har varit större än just nu, och det är en uppfattning som delas av flera av våra branschkolleger. Det finns även en brist på projektledare i branschen”, säger Mats Sandin.

Peter Lidevad nickar instämmande och fyller i:

”Från flera håll får vi frågan om vi kan tipsa om skickliga projektledare. Regeringen har avsatt 3,25 miljarder kronor i stöd för att bygga ut bredband på landsbygden fram till 2020, och att de hittills inkomna ansökningarna överstiger det beloppet visar också på den enorma efterfrågan.”

I dag har cirka 70–75 procent av hushållen i Sverige tillgång till fiber. Och även om det utanför tätorterna fortfarande är ganska glest når, enligt Mats Sandin, fiberutrullningen just nu sin kulmen.

”Regeringens mål att 90 procent av Sverige ska ha ett bredband som klarar 100 Mbit/s till och med 2020 kommer sannolikt att uppnås. Därefter kommer FttH-marknaden (fiber till hem) att plana ut.”

Känns det inte stressande att veta att jobben kommer att glesna om ett par år?
”Nästa steg för oss är att positionera oss på marknaden för mobilnät. Vi förser marknaden för FttH med kopplingsprodukter, och att utvidga till FttA (fiber till antenn) blir ett naturligt steg. Tiden är rätt att påbörja den resan nu”, säger Mats Sandin.

Han vittnar om teknikutvecklingen av 5G, mobilnätets nästa generation, ”pågår för fullt”.

”Vi tror att utbyggnaden kommer att påbörjas inom två till tre år och att en fullskalig kommersialisering inledas efter ytterligare ett par år. Utbyggnaden kommer att bli omfattande och fortgå under lång tid och vi vill vara där när det händer.”

C3 Connect har ökat sin omsättning med cirka 15 procent per år och satsar på att bibehålla den tillväxttakten.

”Vi är små i jämförelse med våra branschkolleger eftersom vi inte säljer fiberkablar utan i stället nischar oss på kopplingspunkten till markskåpen. Samtidigt har vi mycket snabbare beslutsvägar. Till skillnad från när vi arbetade i ett börsnoterat bolag behöver vi inte heller stirra oss blinda på nyckeltalen. Och det säger jag trots att jag är ekonom i grunden”, säger Mats Sandin med ett leende.

Kan du använda dig av erfarenheterna som exempelvis FN-soldat, sågverksarbetare och taxichaufför när du nu driver företag?
”Nja. Men jag tror att min brokiga yrkesmässiga bakgrund har gett mig, eller kanske snarare är symptom på, en nyfikenhet och en lust att lära sig nya saker och ta sig an nya utmaningar.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer