Annons

Fiasko för Anderssons företagsakut

Regeringens så kallade företagsakut ser ut att bli en rejäl flopp. Staten garanterar genom Riksgälden banklån till krisande företag på upp till 100 miljarder kronor, men hittills har bankerna bara beviljat 189 miljoner i lån med hjälp av borgen från staten.

Sverige finansminister Magdalena Andersson meddelade den 25 mars att staten skulle inrätta en företagsakut för att stödja små - och mellanstora bolag som drabbats av corona-krisen.
Sverige finansminister Magdalena Andersson meddelade den 25 mars att staten skulle inrätta en företagsakut för att stödja små - och mellanstora bolag som drabbats av corona-krisen.Foto:Amanda Lindgren

Det var den 25 mars som finansminister Magdalena Andersson meddelade att staten skulle inrätta en företagsakut för att stödja små- och mellanstora bolag som drabbats av corona-krisen. 

Ansvaret för att genomföra åtgärden lades på Riksgälden som den 3 april öppnade ansökningar om garantier, där staten står för 70 procent av risken och bankerna för resten. Enligt en intervju med generaldirektör Hans Lindblad i Svenska Dagbladet samma dag var intresset stort bland bankerna för att delta.

Intresset från bankerna för att nyttja Riksgäldens garantier tycks i ljuset av det ha varit desto lägre. Fram till och med den 24 april hade bara totalt 189 miljoner i faktiska lån beviljats, enligt Riksgälden. 

Enligt vad Di erfar beror det låga intresset sannolikt på de dåliga villkor som Riksgälden ger bankerna. Di rapporterade redan i början av april att det fanns ett stort missnöje bland både företag och banker med hur villkoren utformats. Kritikerna har bland annat ifrågasatt att bankerna blir skyldiga att driva in lån som inte återbetalas även om borgensåtagandet träder in.

”Antingen är de inkompetenta på Riksgälden eller så tror de att bankerna är det”, sade en bankchef till Di i början april. 

Malin Hasselblad Wennström, pressansvarig på Riksgälden, hävdar att de 189 miljonerna ”visar att utlåningen i programmet har börjat komma igång, och det måste fortsätta”.

Hon påpekar att processer och rutiner måste komma på plats innan utlåning startas, varpå låntagare ska identifieras och kredit prövas, och endast ett fåtal institut har enligt henne kommit igång med rapporteringen.

”Det är också sannolikt så att företag kommer att överväga helheten av beslutade och aviserade åtgärder, såsom permitteringar, anstånd och omställningsstöd, innan de ökar sin upplåning”, uppger hon i ett mail till Di, och fortsätter:.

”Vår bedömning är därmed att det kommer att ta ytterligare flera veckor innan det går att värdera hur åtgången är. Virusspridningen och den fortsatta utvecklingen spelar självklart också in.”

Riksgälden följer hela tiden, tillägger hon, hur bankernas utlåning går och kan fördela om garantiramar från kreditinstitut som inte levererar utlåning så att de kommer till maximal nytta för företag och jobb.

I samband med sin kvartalsrapport i onsdags sade SEB:s vd Johan Torgeby till Di att han anser att det ”finns mycket rätt tänk” i Riksgäldens företagsakut, men påpekade att små företag inte agerar lika snabbt som storföretag samt att många av dem – mer än 90 procent, enligt undersökningar från Svenskt Näringsliv som Johan Torgeby åberopade – inte vill låna pengar oavsett vem som garanterar lånet för banken.

”Och banken är ju fortfarande skyldig att ha en sund kreditprocess”, sade Johan Torgeby, som inte gick ut med hur mycket pengar SEB hade lånat ut via företagsakuten. Banken är dock, påpekade han, positiv till åtgärden som sådan och både deltar i den och lånar ut genom den.

Angående kritiken från olika håll mot programmet nämner hon att det har tagits fram i dialog med bankerna, att det är förståeligt att företag efterfrågar olika slags stöd, och att företagsakuten ska ses som ett komplement till andra åtgärder.

Frank Vang-Jensen, vd för Nordea som rapporterade samma dag som SEB, sade i sin tur att även han tyckte att de statliga verktygen för kreditgivning i coronakrisen är bra, och att Nordea hade beviljat ett tiotal lån med statlig garanti samt utvärderade många låneförfrågningar.

”Men det är viktigt att komma ihåg att många företag inte anser att ytterligare lån är den bästa lösningen. Vi för alltid en dialog med kunder som behöver hjälp om vad som är den bästa lösningen för dem, men generellt välkomnar vi de här paketen”, sade Nordeachefen.

Per den 30 april hade 59 banker anslutit sig till garantiprogrammet. 78 låneansökningar hade kommit in och garantier på 39 miljarder ställts ut, enligt färska siffror från Riksgälden.

 

 

 


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?