Annons

FI växlar upp efter Trumpseger

Finansinspektionen har trappat upp bevakningen efter Donald Trumps seger. Och ett skuldkvotstak är fortfarande aktuellt, säger FI-chefen Erik Thedéen som får legala möjligheter att införa det 2018.

Marknadsreaktionerna blev lugnare än befarat efter att valresultatet i USA stod klart, men FI har valt att utöka bevakningen internt och i kontakter med Riksbanken. Det säger Erik Thedéen till Di i samband med Bankföreningens bankmöte på torsdagen.

”Det är ett typiskt exempel på en oväntad händelse som kan ha påverkan på den makroekonomiska utvecklingen”, säger han samtidigt som han kostaterar att den utveckling som vi har sett hittills verkar vara relativt odramatisk för Sverige.

”Blir det effekter av detta mer substantiellt tror jag att det är mer på lång sikt på grund av handelsavtal och sådana frågor.”

Finansmarknadsminister Per Bolund anser att det är ”ett styrkebesked för svensk politik” att regeringen nu är överens med de borgerliga partierna och Vänsterpartiet att utvidga FI:s mandat. Ambitionen är att den nya lagstiftningen ska träda i kraft 2018, gjorde han klart under sitt anförande.

”Det gör att vi kommer att ha en tydligare och snabbare process för att åtgärda de problem som en hög skuldsättning kan medföra”, säger Per Bolund.

Erik Thedéen pekar på att Sverige har haft en närmast explosionsartad ökning av hushållens skuldsättning. Även om utvecklingen har dämpats något är ett skuldkvotstak fortfarande aktuellt, säger han.

”Vi verkar se en viss effekt av amorteringskravet, men utvecklingen går fortfarande åt fel håll.”

Att skuldkvotstaket inte legalt går att införa förrän 2018 ser Erik Thedéen inte som ett problem.

”Det måste till ett lagstiftningsarbete. Jag har stor respekt för att det går rätt till.”

Samtidigt somnar myndigheten knappast in i 2017 är hans besked.

”Det handlar om analys och det kan finnas andra åtgärder”, säger han utan att vilja specificera.

Erik Thedéen hoppas samtidigt att det har skett en uppstramning hos bankerna och pekar på FI:s samtal med enskilda institut.

”Till våren ser vi om de enskilda bankerna har fått någon hejd på sin skuldkvotsutveckling som de själva säger att de vill.”

Handelsbankens vd Anders Bouvin pekade under paneldebatten på att banken börjar se fler och fler avslag på bolåneansökningar i kontorsrörelsen där amorteringskravet spelar in.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ahola TransportAnnons

Ahola Transport har nått EU:s utsläppsmål – tio år i förtid

Ahola Transport har under många år utmärkt sig som ett banbrytande logistikföretag, som tillhandahåller skräddarsydda kundlösningar med ett tydligt miljöfokus. Genom att utnyttja digitalisering och modern teknik har företaget lyckats med konststycket att nå EU:s utsläppsmål för trafik – tio år i förtid.

Familjeägda Ahola Transport har arbetat med miljöfrågor i många år och är i dag en av de ledande aktörerna vad gäller klimatinitiativ inom transportbranschen. Företaget arbetar med internationella transporter inom framförallt Norden, Östeuropa och Baltikum, men gör det med ett lite annorlunda koncept:

– Istället för att utgå från fasta rutter och terminalnätverk, har vi en dynamisk ruttplanering och -optimering som är helt utformad efter kundens behov, berättar koncernens vd, Hans Ahola.

Verktyg för att mäta faktiska utsläpp

Det annorlunda konceptet möjliggörs i stor mån av en egen plattform för logistikstyrning, utvecklad av Ahola Transport själva. Systemet – som utvecklats i över 20 år – bygger på flera grundprinciper, varav en av de viktigaste är att alla lösningar ska kunna simuleras på förhand. De mest effektiva rutterna och lösningarna kan därmed väljas på förhand med hjälp av digitala tvillingar som skapas i systemet. Den långt gångna digitaliseringen gör det möjligt för Ahola Transport att mäta och rapportera faktiska utsläpp genom att koppla samman fordonsdata och operativ data.

–Ett effektivt utförande, det vill säga hög utnyttjandegrad och lite tomkörning har störst inverkan på utsläppen, säger Jimmy Ahola, kommunikationschef.  

Skalbar till olika ekosystem

Nyligen har Ahola Transport fått sina utsläppsberäkningar bekräftade av Uleåborgs universitet och certifierade av Den Norske Veritas; det visar att deras hårda arbete har gett resultat över tid. Från 2005 till 2019 minskade företaget utsläppen med 59 procent, vilket innebär att de redan är långt över EU:s klimatmål på 30 procent. 

Det här är dock ett arbete som aldrig tar slut. Därför måste fokus ligga på utförandet, inte bara på fordons- eller bränsletyper. Av den anledningen planerar Ahola Transport inte bara landsvägstransporter i sin plattform, utan stöttar också kunder inom andra branscher.

– Eftersom plattformen är skalbar till olika ekosystem, går den utmärkt att använda till all slags logistik, allt från persontrafik till multimodala lösningar. Just nu har vi ett projekt där våra system används för att styra en lång logistikkedja som involverar finska fabriker, järnvägsoperatörer och hamnar i Finland och Tyskland, samt flera åkerier. Allting rapporteras i realtid i hela kedjan, så att kunden alltid vet var varje kolli finns, förklarar Hans.  

Netto nollutsläpp räcker inte

Framöver tänker Ahola Transport fortsätta växa. Målet är en stark tillväxt framtill 2030 och att under den tiden addera allt fler ekosystem och portföljer. 

– Vi har tydliga planer för hur expansionen ser ut och vår ambition är att bli den aktör i Nordeuropa som moderniserar den traditionella logistiken genom dynamisk resurshantering och digitalisering, med hjälp av dessa vill vi även uppnå den bästa miljöeffektiviteten i branschen. Netto nollutsläpp räcker inte – det finns alltid mer att göra, avslutar Hans.

OM AHOLA TRANSPORT

Oyj Ahola Transport Abp är en familjeägd logistikkoncern som levererat transporttjänster i sextiofem år. Bolaget har ca 500 fordon i daglig trafik, sysselsätter omkring 700 personer och omsätter ca 100 miljoner euro på årsbasis. Kundanpassade miljövänliga logistiklösningar utgör vår främsta konkurrensfördel.

Läs mer om Ahola Transport 

Mer från Ahola Transport

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ahola Transport och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?