1515
Annons

FI varnar för att småsparare bränner sig på aktiehajpen

”Andra gör superklipp på börsen – då måste jag också hoppa på”. Många nya aktiesparare som nu dras till börsen drivs av en rädsla för att missa feta vinster.

Finansinspektionen, FI, varnar för riskerna, men det bryr sig de här spararna inte särskilt mycket om, tror experterna.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Richard Wahlund, professor på Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på bland annat ekonomisk psykologi, förklarar att det är fenomenet förlustaversion som sannolikt ligger bakom den stora tillströmningen till börsen under det senaste året.

”Man har inte så mycket andra nöjen nu under pandemin. När man ser hur andra tjänar pengar så tänker man ”jag måste gå in”.”

Förlustaversion innebär att vi är mer rädda för att förlora, eller missa något, än vi är glad för att vinna.

”Människan har en tendens att dra ut på trender. Vi tror att det ska fortsätta, så länge man inte har någon annan information.”

Unga killar är enligt många studier mer riskbenägna än tjejer, förklarar han, och den senaste tiden har de sett berättelser om hur bitcoin och aktier gjort folk snuskigt rika. Då vill de förstås hänga på, förklarar han.

” De ser anekdoter på sociala medier där enskilda berättar om sina framgångar. Då känner de att de själva vill vara en del av det.” 

Sannolikt har många en bakgrund som dataspelare, och är vana vid både spel och jargong på nätet, tror Richard Wahlund.

Finansinspektionen försöker varna småsparare för att ta för lättvindiga och ogrundade beslut om aktieplaceringar. Peter Hallström, finansinspektör på Finansinspektionen, känner oro för att småsparare kan bränna sig på aktiehajpen.

”Kanske väljer de att investera på dålig information, som de kan ha fått på något socialt forum som haussat en investering. De kanske inte har kritiska ögon, och hoppas på en snabb kursuppgång.”

Man behöver vara medveten om riskerna då man sparar i aktier, påpekar han, och skaffa sig kunskap i stället för bara hänga på det som sägs på sociala medier. Annars finns risk att man förlorar sina pengar.

”Vi får ta emot en hel del klagomål från sparare som förlorat pengar och som tycker att de lurats att spara. Vi säger alltid att man måste läsa på. Snabba svängningar kan göra att många förlorar, liksom flockbeteende”, säger Peter Hallström.

Men frågan är om de unga killarna verkligen lyssnar på råd från myndigheter.

Det tror varken Peter Hallström eller Richard Wahlund. Inte heller Gustav Almqvist, doktor i företagsekonomi och forskare inom ekonomisk psykologi på Handelshögskolan i Stockholm.

”Sannolikt inte. Det kan också vara så att en av drivkrafterna är avståndstagande från experterna”, säger han, och refererar till det som i vintras hände med aktierna det amerikanska spelbutiksföretaget Gamestop.

Där var det stora investerare i hedgefonder som hade satsat på att aktierna i Gamestop skulle gå ned, men småsparare gick emot och lyckades pressa upp aktien så att den rusade i början på året. Några tjänade massor av pengar, men många förlorade väldigt mycket.

”Ja, jag tycker att man kan vara orolig för dem som spekulerar så här. Men samtidigt som vi säger det bör vi också fråga oss själva vad som i så fall är ”rätt” sätt att investera på.”

Vissa av dem som satsar så här tänker ”det kan gå”, förklarar han. De vill ha pengar som förändrar livet och spelar därför högt.

Gråtråkiga riskbedömningar och gedigen erfarenhet biter inte nödvändigtvis på den här gruppen, enligt Gustav Almqvist.

”Inom min forskning så är det skillnad på risk och osäkerhet. Risk kan beräknas utifrån sannolikhet. Men osäkerhet är motsatsen till risk, det helt oförutsägbara.”

”Ta Gamestop-fallet, där såg de som satt på hedgefonderna risk. Men det som de fick var osäkerhet då småspararna satsade emot. Vem hade trott att det skulle hända? Eller pandemin för den delen. I en osäker värld kan det vara svårt att skilja bra investeringar från dåliga på förhand.”

De unga killarna som slänger sig in på börsen nu vill vinna stort, och det kanske också några gör, tror han.

”Deras investeringar bygger mer på ”tänk om” än beräknade risker. De satsar på ”tänk om-aktier” hellre än att lyssna på råd”, säger Gustav Almqvist.

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera