1515

FI varnar för att småsparare bränner sig på aktiehajpen

”Andra gör superklipp på börsen – då måste jag också hoppa på”. Många nya aktiesparare som nu dras till börsen drivs av en rädsla för att missa feta vinster.

Finansinspektionen, FI, varnar för riskerna, men det bryr sig de här spararna inte särskilt mycket om, tror experterna.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Richard Wahlund, professor på Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på bland annat ekonomisk psykologi, förklarar att det är fenomenet förlustaversion som sannolikt ligger bakom den stora tillströmningen till börsen under det senaste året.

”Man har inte så mycket andra nöjen nu under pandemin. När man ser hur andra tjänar pengar så tänker man ”jag måste gå in”.”

Förlustaversion innebär att vi är mer rädda för att förlora, eller missa något, än vi är glad för att vinna.

”Människan har en tendens att dra ut på trender. Vi tror att det ska fortsätta, så länge man inte har någon annan information.”

Unga killar är enligt många studier mer riskbenägna än tjejer, förklarar han, och den senaste tiden har de sett berättelser om hur bitcoin och aktier gjort folk snuskigt rika. Då vill de förstås hänga på, förklarar han.

” De ser anekdoter på sociala medier där enskilda berättar om sina framgångar. Då känner de att de själva vill vara en del av det.” 

Sannolikt har många en bakgrund som dataspelare, och är vana vid både spel och jargong på nätet, tror Richard Wahlund.

Finansinspektionen försöker varna småsparare för att ta för lättvindiga och ogrundade beslut om aktieplaceringar. Peter Hallström, finansinspektör på Finansinspektionen, känner oro för att småsparare kan bränna sig på aktiehajpen.

”Kanske väljer de att investera på dålig information, som de kan ha fått på något socialt forum som haussat en investering. De kanske inte har kritiska ögon, och hoppas på en snabb kursuppgång.”

Man behöver vara medveten om riskerna då man sparar i aktier, påpekar han, och skaffa sig kunskap i stället för bara hänga på det som sägs på sociala medier. Annars finns risk att man förlorar sina pengar.

”Vi får ta emot en hel del klagomål från sparare som förlorat pengar och som tycker att de lurats att spara. Vi säger alltid att man måste läsa på. Snabba svängningar kan göra att många förlorar, liksom flockbeteende”, säger Peter Hallström.

Men frågan är om de unga killarna verkligen lyssnar på råd från myndigheter.

Det tror varken Peter Hallström eller Richard Wahlund. Inte heller Gustav Almqvist, doktor i företagsekonomi och forskare inom ekonomisk psykologi på Handelshögskolan i Stockholm.

”Sannolikt inte. Det kan också vara så att en av drivkrafterna är avståndstagande från experterna”, säger han, och refererar till det som i vintras hände med aktierna det amerikanska spelbutiksföretaget Gamestop.

Där var det stora investerare i hedgefonder som hade satsat på att aktierna i Gamestop skulle gå ned, men småsparare gick emot och lyckades pressa upp aktien så att den rusade i början på året. Några tjänade massor av pengar, men många förlorade väldigt mycket.

”Ja, jag tycker att man kan vara orolig för dem som spekulerar så här. Men samtidigt som vi säger det bör vi också fråga oss själva vad som i så fall är ”rätt” sätt att investera på.”

Vissa av dem som satsar så här tänker ”det kan gå”, förklarar han. De vill ha pengar som förändrar livet och spelar därför högt.

Gråtråkiga riskbedömningar och gedigen erfarenhet biter inte nödvändigtvis på den här gruppen, enligt Gustav Almqvist.

”Inom min forskning så är det skillnad på risk och osäkerhet. Risk kan beräknas utifrån sannolikhet. Men osäkerhet är motsatsen till risk, det helt oförutsägbara.”

”Ta Gamestop-fallet, där såg de som satt på hedgefonderna risk. Men det som de fick var osäkerhet då småspararna satsade emot. Vem hade trott att det skulle hända? Eller pandemin för den delen. I en osäker värld kan det vara svårt att skilja bra investeringar från dåliga på förhand.”

De unga killarna som slänger sig in på börsen nu vill vinna stort, och det kanske också några gör, tror han.

”Deras investeringar bygger mer på ”tänk om” än beräknade risker. De satsar på ”tänk om-aktier” hellre än att lyssna på råd”, säger Gustav Almqvist.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?