Annons

FHM: Varannan vuxen svensk nu fullvaccinerad

Milstolpen är passerad. I dag har varannan vuxen svensk fått två sprutor coronavaccin, enligt Folkhälsomyndigheten.

”Det känns fantastiskt”, säger Emma Spak på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Foto:Erik Mårtensson/TT

”Vi har en hög vaccinationsvilja i Sverige och därför har vi också vetat att vi har goda förutsättningar för att vaccinera många”, säger Emma Spak, sektionschef för hälso- och sjukvård på SKR.

”Särskilt bra känns det att över 80 procent av de äldre över 65 år har fått två sprutor nu och är fullt vaccinerade”, säger hon.

Vaccinationstakten har i princip ökat hela året ända fram till de två senaste veckorna, då cirka två tredjedelar så många vaccinerat sig som när takten var som högst.

”Vi märker ett lägre bokningstryck, det gör vi”, säger Emma Spak. 

Det kan i alla fall delvis bero på att det är sommar och semester och att restriktionerna lättats, tror Emma Spak. Studenter som har fått sin första spruta kanske tänker att de tar sin andra när de kommer tillbaka till studieorten i höst, till exempel.

”Det är svårare att få folk till vaccinationer när alla är ute och rör sig. Å andra sidan är det naturligt att ju fler vi vaccinerar, desto svårare blir det att nå de sista.”

Fortsätter vaccineringen i samma takt så bör mellan 70 och 80 procent vara immuna i september-oktober, enligt Matti Sällberg som är vaccinforskare vid Karolinska institutet. Då bedömer han att flockimmunitet uppnåtts – det vill säga att sjukdomen får svårt att sprida sig eftersom så pass många är immuna.

Till hösten, när många börjar vara mycket inomhus igen och smittan generellt sprids lättare, skulle det i så fall innebära att den fruktade fjärde vågen får svårare att få fäste. 

Men Tom Britton, matematiker och professor i statistik vid Stockholms universitet, anser att det inte räcker. Minst 90 procent måste vaccineras, även barn över tio år, anser han.

”Om vi kommer upp till 70 procent före hösten så är det bra. Men jag menar att om man räknar på att vaccinerna inte skyddar till 100 procent, och på att den nya deltavarianten sprider sig snabbare, då behövs mer.”

Drygt tio procent av alla svenskar över 16 år säger att de inte vill ta sprutorna eller att de ännu inte har bestämt sig, enligt Folkhälsomyndighetens senaste enkät.

”Det kan bli mycket svårt att nå upp till 90 procent. Och vi kan inte utesluta att det kommer nya, än mer smittsamma varianter än delta. Vi måste vara beredda att ta till nya restriktioner i så fall.”

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera