1515

FHM-toppen om skarpa kritiken: ”Fanns inget val där och då”

Coronakommissionen riktar skarp kritik mot Sveriges hantering i den inledande fasen av pandemin.

”Det fanns inte kapacitet att testa brett så det fanns inget val där och då”, säger Karin Tegmark Wisell, ny generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, till Sveriges Radio Ekot.

Hon ser heller ingenting som skulle kunnat ha gjorts bättre i deras hantering.

Karin Tegmark Wisell presenterades som ny generaldirektör och chef för Folkhälsomyndigheten i slutet av oktober.
Karin Tegmark Wisell presenterades som ny generaldirektör och chef för Folkhälsomyndigheten i slutet av oktober.Foto:Christine Olsson/TT

I Coronakommissionens andra delbetänkande, som släpptes förra veckan, framgår det att Sverige tydligt valde en annan strategi än många andra länder.

”Man har sett på hela hälsan och inte bara konsekvenserna vad det gäller utfall av covid-19, utan också tittat på vad konsekvenserna blir av en nedstängning när man tittar på aspekter såsom minskad rörlighet, ökad psykisk ohälsa”, säger Tegmark Wisell till Ekot.

”Särskilt begränsningar av skolbarns möjligheter att vara i en skola på plats, där har det varit avgörande att vi tittat på helheten.” 

Kommissionen slår fast att Sverige i den första vågen var långsam gällande testning, smittspårning och införande av restriktioner, vilket också med stor sannolikhet har varit avgörande initialt för antalet smittade, sjuka och döda.

Tegmark Wisell håller med om att den tidiga fasen haft stor betydelse, men att man där behöver titta mer på förutsättningarna i de olika länderna som jämförs.

När det i början av mars 2020 stod klart att Sverige hade smittspridning fanns samtidigt en ganska hög sjuklighet av luftvägsinfektioner i samhället, enligt Tegmark Wisell.

Målet var att testa alla med symtom men hon säger att det inte fanns möjligheter till att testa fler i det skedet.

”Skulle vi då ha slagit om att testa all så hade man tyvärr bränt ut testkapaciteten.”

Folkhälsomyndigheten lade den 17 april fram en teststrategi på regeringsuppdrag. Då lyftes två prioriterade grupper fram – inlagda personer samt vård- och omsorgspersonal.

Som förklaring lyfter Tegmark Wisell återigen fram förutsättningarna och pekar på en global bristsituation av test- och plastmaterial.

I kritiken lyfts också fram att Folkhälsomyndigheten inte varit tillräckligt tydliga gentemot regionerna gällande prioriteringarna, och att dessa bidragit till en fördröjning av en bred testning.

”Det är inte vår uppfattning, vi tycker att man kan inte vara tydligare än att man säger att det här är en allmänfarlig, samhällsfarlig sjukdom och peka på de pandemiplaner som finns.”

De regioner som ändå valde att testa brett hade lägre dödstal och färre sjukhusvårdade, enligt Coronakommissionen. 

Huruvida resenärer från Alperna där smittspridningen först tog fart, borde ha satts i karantän vid hemkomsten, så är Tegmark Wisell inte säker på att det är den typen av åtgärder som borde ha satts in, och lyfter att det också saknades juridiska förutsättningar för det.

Tegmark Wisell kan i nuläget heller inte lyfta fram någon enskild faktor i coronahanteringen som kan göras bättre vid en framtida pandemi.

”Än så länge är vi inte färdiga med den analysen”, säger hon.


Innehåll från KIAAnnons

Framtidens elbilar – nu är tekniken här

Allt fler är överens om att elektrifiering är framtiden för bilindustrin.

Och tack vare ny teknik tas nu allt större steg i den utvecklingen.

Det handlar om snabbare laddning, nya funktioner och om nya upplevelser.

En bil som sticker ut är Kia EV6 som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Utvecklingen av laddhybrider och elbilar har gått snabbt under de senaste åren. Det har bidragit till nya spännande modeller – och ett ökande intresse hos bilköparna.

En tillverkare som tidigt förstod att elektrifiering skulle få en stor betydelse och som såg värdet av att satsa på laddbara bilar – både laddhybrider och elbilar – var Kia. Tack vare ett flertal laddbara modeller har man nu en stark position på marknaden och ligger på en topposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Kia ligger också i framkant när det gäller nästa steg: att utveckla nästa generation helt eldrivna bilar.

I och med Kia EV6 som nu lanseras i Sverige tar utvecklingen ett sjumilakliv rakt in i en ny tidsålder. Kia EV6 är nämligen tillverkarens första modell som byggs på den nya plattformen E-GMP (Electrical-Global Modular Platform). Den kommer att ligga till grund för sju dedikerade elbilar som lanseras fram till 2026.

Batteripaketet består av moduler med platta battericeller som tillåter högre energitäthet än konventionella celler. Spänningen är 800 volt, vilket möjliggör ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Eller så kan man på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Fyrhjulsdrift och prestanda

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det betyder fyrhjulsdrift med bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag. Kia EV6 GT Line har 325 hästkrafter och klarar 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Laddbart för många – inte några få

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Kia EV6 är till exempel utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Infotainment-systemet i Kia EV6 är utvecklat för att vara så enkelt som möjligt att använda medan man kör. Dubbla högupplösta välvda panoramaskärmar på 12,3 + 12,3 tum ger tydlighet och bidrar till en luftig känsla i bilen.

Augmented Reality Head Up Display projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Matrix LED-strålkastare känner av fordon i närheten och anpassar automatiskt helljuset. Det ger maximal sikt utan att blända mötande.

Kia EV6 har också begåvats med en dragkapacitet på hela 1600 kilo, vilket räcker för många tunga släp som till exempel husvagnar, båttrailers och hästtransporter.

Enkel laddning med smart abonnemang

Kia EV6 lanseras nu i Sverige. Och oavsett vilken version man väljer är alla som beställer innan årsskiftet berättigade till ett års prenumeration på Kia Charge. Det betyder tillgång till ett stort laddningsnätverk med förmånliga priser hos superladdningsnätverket Ionity under ett år. Under året ingår dessutom rabatter på alla laddstationer som ingår i Kia Charge.

Kia EV6 har, som alla modeller från tillverkaren, sju års garanti direkt från fabrik.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?