Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Feminas redaktion flyttar från Malmö till Stockholm: Bäst för företaget

Tidningen Feminas printredaktion flyttar till Stockholm. Flytten berör ett tiotal medarbetare. ”Det här är ett beslut för att på bästa sätt ta företaget framåt”, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

2016 flyttade Femina och ett tiotal andra titlar från Helsingborg till en ny redaktionslokal i centrala Malmö. Nu flyttar Feminas printredaktion ännu en gång – den här gången till Stockholm.

Finns det planer på att flytta andra varumärken från Malmö? 

”Nej, det gör det inte. Historiskt sett är vi ett skånskt företag och vi startade vår verksamhet i Helsingborg. Vi har en stor del av vår verksamhet här, ungefär hälften, så vi har inga planer på att lämna. De två beslut vi tagit på senare tid, att sälja vår korsordstidning och nu att flytta Femina till Stockholm är beslut för att på bästa sätt ta företaget framåt, rena satsningar”, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller media.

I Stockholm sitter redan Feminas digitala redaktion.

Marin Kroon har förhoppningar om att utöka verksamheten i Malmö på olika sett, exempelvis via förvärv.

”Vi ser Malmö som lika viktig som Stockholm.”

Knappt ett tiotal medarbetare berörs av flytten.

”Det pågår individuella samtal och vi hoppas kunna erbjuda andra alternativa tjänster i Malmö. De har också erbjudits att flytta med till Stockholm.”

I Malmö har  Aller media numera åtta varumärken kvar: Hemmets veckotidning, Allers, Allas, Året Runt, Matmagasinet, Antik & Auktion, Allers Trädgård och den digitala satsningen Allas.se.

”Inte minst den digitala satsningen visar att vi satsar på Malmöverksamheten”, säger Martin Kroon.

Enligt Ulrika Norberg, chefredaktör på Femina, har planen på att flytta Femina till Stockholm diskuterats i flera år.

”Senaste utredningen började i slutet av förra året och nu kom beskedet. Jag hade givetvis hoppats på ett annorlunda beslut”, säger hon i en mejlväxling med HD och Sydsvenskan.

Ulrika Norberg har varit tydlig med att hon inte följer med till Stockholm, hon stannar som rådgivare i en övergångsperiod och till hösten lämnar hon Aller media.

”Jag har varit chefredaktör för Femina i snart 12 år och är oerhört stolt över det vi har åstadkommit. Reaktionerna över flytten som kommit på sociala medier har verkligen överrumplat mig. Det är fantastiskt att vi uppenbarligen betyder mycket för många av Sveriges kvinnor. Därför hoppas jag också att arvet efter oss får leva vidare i den nya organisationen.”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?